Odborníci totiž kouření cigaret a tabáku vůbec nepovažují za zlozvyk, ale rovnou za nemoc s vlastní diagnózou. Nikotin je prý návykovější než heroin.
A samotné kouření za jízdy? Někteří dopravní psychologové tvrdí, že cigareta za volantem je mnohem nebezpečnější než třeba telefonování. Druzí dávají na první místo naopak mobilní telefony a psaní SMS. Ať tak nebo tak, zákon u nás zakazuje kouření vlastně jen řidičům motocyklů, mopedů a cyklistům. A ještě řidičům vozidel hromadné dopravy, i taxikářům při jízdě se zákazníkem. Ostatní mohou kouřit podle libosti. Dojde-li však k dopravní nehodě, jde o přitěžující okolnost. To proto, že nesplnili svoji zákonnou povinnost, a díky cigaretě se plně nevěnovali řízení.
Lékaři vědí, že malá dávka čistého nikotinu činnost mozku sice stimuluje, jenomže větší ji naopak tlumí. Ze samotné cigarety se při jejím hoření uvolňují i mnohé zdraví nebezpečné látky. A s nimi i oxid uhelnatý, který snižuje schopnost řidiče se soustředit. Už po jedné cigaretě se, mimo jiné, až o pětinu zužuje kuřákův zorný úhel pohledu, obtížnější je adaptace očí na různé světelné podmínky, i rozlišování barev. Kromě toho dochází při kouření ke stahování cév, a tedy k horšímu prokrvování mozku. K tomu všemu se přidává vysoká koncentrace škodlivin v kabině vozu.
Nebezpečné je především samotné zapalování kuřiva za jízdy. Podle měření Týmu silniční bezpečnosti uběhne od doby, než vylovíte cigaretu z krabičky, než najdete zapalovač, připravíte popelník a než si konečně zapálíte, více jak deset vteřin. Za tu dobu ovšem ujedete při devadesátce 250 metrů, a ve sto třicítce až 400 metrů. Bez toho aniž byste se pořádně dívali na cestu.
Podle odhadů proto způsobují kuřáci až trojnásobně víc nehod než nekuřáci. Při neočekávaných situacích se prodlužuje jejich reakční doba, a kouření za jízdy jim snižuje schopnost předvídat. Kuřáci bezesporu patří do rizikové skupiny řidičů. Nicméně jak často kouření za volantem zavinilo nehodu, se ve statistikách nedočteme. Neeviduje se. Takže můžeme jen odvozovat z počtu dopravních nehod v kolonce „Nevěnování se řízení“.
Celá řada studií, o jejichž korektnosti bychom mohli diskutovat, se snaží dokázat, že kuřáci jsou při řízení impulzivnější, podráždění, podléhají emocím a náladám, více riskují, a vůbec jsou citově nevyrovnaní. A pokud ještě navíc z oken jedoucího automobilu vyhazují „vajgly,“ neboli nedopalky, tak to už hraničí s bezohledností. Však také mohou u nás za tento čin dostat až dvoutisícovou pokutu. Pokud by je policisté chytili při činu.
Přísnější pravidla pro kouření v automobilech platí hned osmi evropských zemí, jsou-li jako spolujezdci děti nebo těhotné ženy.
V Itálii můžete v tomto případě dostat pokutu až 5 000 eur. Podobně je tomu třeba v Irsku, Řecku, ve Francii nebo na Kypru. A od loňského května nově také v Rakousku. V Anglii si dokonce bez následků nezapálíte ani v autě na parkovišti. I když budete mít dokořán otevřené dveře.