Nahoru

Principy a rozpoznávací znaky sociálního podnikání

1. Společensky prospěšný cíl

Podnik má společensky prospěšný cíl spočívající v zaměstnávání a sociálním začleňování osob znevýhodněných na trhu práce, který je formulován v zakládacích dokumentech.

2. Sociální prospěch

Podíl osob ze znevýhodněných skupin tvoří více než 30 % zaměstnanců.

Podnik poskytuje integrační podporu zaměstnancům ze skupin znevýhodněných osob.

Zaměstnanci a/nebo členové jsou pravidelně a systematicky informováni o chodu podniku, výsledcích hospodaření a naplňování společensky prospěšných cílů; zaměstnanci a/nebo členové jsou zapojení do rozhodování o směrování podniku.

3. Ekonomický prospěch

Alespoň 51 % případného zisku je reinvestováno do rozvoje sociálního podniku a/nebo naplňování jeho deklarovaných společensky prospěšných cílů.

Manažerské řízení podniku je nezávislé na externím zřizovateli či vlastníkovi.

Tržby z prodeje výrobků a/nebo služeb a/nebo zboží tvoří alespoň 30 % z celkových výnosů podniku.

4. Environmentální prospěch

Podnik má formulované zásady environmentálně šetrného podnikání (např. podle principů cirkulární ekonomiky), výroby, spotřeby a provozu podnikatelské činnosti a zároveň tyto zásady naplňuje v praxi.

5. Místní prospěch

Podnik se ve své činnosti orientuje na lokální potřeby.

Podnik přednostně využívá místní zdroje:

Podnik komunikuje a spolupracuje s místními aktéry.