Nahoru
Dolu
Zaškrtněte kategorii, ve které chcete hledat.
KontaktyAutoMotoČtyřkolkaServisBlog
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovory
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
189x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Jízda v silničním tunelu

Kdy už projedeme rychleji?

Silniční tunely, i když bezesporu patří k těm nejsložitějším a finančně velmi nákladným stavbám, jsou v řadě případů prostě nenahraditelné. Ovšem samotná jízda v tunelech současně představuje takzvané „specifické riziko“ ohrožení života a zdraví osob. A neskrývá za ním nic méně nebezpečného, než je pohyb vozidel s jejich řidiči v uzavřeném prostoru.

Z osmdesátky na stovku

V této souvislosti proto jistě hraje podstatnou roli i rychlost, s jakou můžeme tunely projíždět. Jestliže například v Rakousku nebo Německu jezdí řidiči v dálničních tunelech až stokilometrovou rychlostí, v našich tunelech je dosud povolená maximálně osmdesátka. A to dnes, v jedenadvacátém století, připadá mnoha českým řidičům jako hodně, ale opravdu hodně málo komfortní. Nicméně samo Ředitelství silnic a dálnic ČR již delší dobu deklaruje ochotu ve všech dálničních tunelech zvýšit povolenou rychlost na 100 kilometrů v hodině. Třeba v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně, ale možná i v tunelu Panenská na D8, nebo v tunelech Lochkovském i Komořanském na Pražském okruhu. Technický stav i zabezpečení českých tunelů by totiž takové zvýšení rychlosti umožňoval. Ředitelství silnic a dálnic dokonce tvrdí, že naše tunely jsou, z pohledu jejich zabezpečení, na evropské špičce. Mají například nejen požární nebo kouřová čidla, ale detekují i jízdu nadměrného nákladu, pohyb chodců v tubusu, či jízdu v protisměru.

Zkušební provoz?

Ředitelství silnic a dálnic dokonce navrhuje pro zkušební provoz se stokilometrovou rychlostí právě tunel Valík, který je dlouhý 390 metrů, a byl otevřen v roce 2006. Jak se ale ukazuje, nebude to tak jednoduché. Podle všeho by nejdřív muselo dojít ke změně vnitřních provozních předpisů. A k tomu bude nutná rekonstrukce systému dopravního značení, řídicího systému, i zvýšení intenzity osvětlení. Což by prý představovalo zhruba 150 milionů korun, o mnohem vyšších provozních nákladech nemluvě.

Rozhodne ministerstvo dopravy

Než by ale mohlo ke zvýšení rychlosti v českých tunelech vůbec dojít, musí s tím souhlasit hned několik důležitých státních institucí, včetně Policie České republiky. Takže nyní Ředitelství silnic a dálnic ČR zpracovává potřebné podklady. K nim se bude vyjadřovat Ministerstvo vnitra ČR. A poté, s konečnou platností, rozhodne Ministerstvo dopravy ČR. V potaz přitom bude brát, mimo jiné, zda je zvýšení rychlosti v tunelech z osmdesátky na stovku skutečně odůvodněné, a neohrozí-li přitom tento krok především bezpečnost silničního provozu. A jen na okraj - Policie ČR považuje tunely obecně, a ze svého hlediska celkem logicky, za riziková místa. A současný status proto již předem označuje za dostatečný.

Zajímavá čísla

Ať je to jak chce, v České republice představují silniční tunely opravdu jen celkem zanedbatelnou část pozemních komunikací. První krátké silniční tunely byly u nás zprovozněny na začátku 20. století, a v jeho průběhu byly vyraženy i známé tunely v Praze. Přitom úplně nejstarším je Vyšehradský z roku 1904, Letenský byl otevřen v roce 1953, a Těšnovský v roce 1980. Nejdelším samostatným silničním tunelem v České republice je potom s délkou 2 168 metrů tunel Panenská v Krušných horách. Následují Strahovský v Praze (2 004 metrů), Komořanský (1 937) a Lochkovský (1 661), oba v jihozápadní části pražského okruhu. Největší silniční tunelovou stavbou v České republice je ovšem se svými 5 502 metry pražský komplex Blanka. Skládá se ze tří navzájem navazujících tunelů - Bubenečského (3 091 metrů, nejdelší v ČR), Brusnického a Dejvického. A jezdí se v nich, když to jde, maximálně sedmdesátkou.

13.02.2019
autor: Ivan Mašek
Podobné články

Špičková gastronomie s vůní pneumatik

Michelin nejsou jen pneumatiky. I Michelin Guide je světovým fenoménem. Přes gastronomii.
Celý článek

STK pod kontrolou

Loňská novela silničního zákona. Stáčení tachometrů za půl milionu. A STK ztrácejí monopol.
Celý článek

Čerstvé přírůstky mezi automobilovými pneumatikami

Ford Focus Active dostává pneumatiky od Hankooku již z výroby, další model se představuje právě teď.
Celý článek

Michelin a pneumatiky ze dřeva

Michelin má dřevěné pneumatiky. Blíží se konec přezouvání? Možná za dvacet let...
Celý článek
Zpět na výpis