Nahoru
Dolu
Zaškrtněte kategorii, ve které chcete hledat.
KontaktyAutoMotoČtyřkolkaServisBlog
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovory
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
99x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte

Řídíte často jen jednou rukou? I když vám už v autoškole vtloukali do hlavy, že máte mít obě ruce na volantu? Potom jste od zničení svého vozu vlastně jen krůček. To v případě, že v kritické situaci, o kterých není na našich silnicích nouze, nestačíte s jednou rukou včas správně zamanévrovat a vyhnout se kolizi.  

Kam ruka nepatří?

Ale jsou i jiné situace, kdy si svůj automobil ničíte, aniž byste o tom dost dobře věděli. Jednou z nich je třeba i taková zdánlivá banalita, jakou bývá opírání se rukou o řadicí páku manuální převodovky.

Zjednodušeně řečeno - tlačíte tak nechtěně jak na táhla, tak i na takzvané vidličky, s jejichž pomocí řadíte rychlostní stupně. A následně dochází k nežádoucímu tření mezi nehybnými vidličkami a naopak pohyblivými ozubenými koly nebo synchrony. Ty se samozřejmě opotřebovávají tak dlouho, až převodovka nevydrží tolik, co by jinak vydržet mohla. Řadicí páka opěrkou ruky prostě nikdy nebyla.

A kam zase noha?

Nejen ruka, ale i samotná noha, když na to přijde, může autu pěkně zavařit. To v případě, že jste si ji zvykli nechávat na pedálu spojky i poté, co jste právě přeřadili. Vystavujete se tak dalším nepříjemnostem. I když je u spojkového pedálu nastaven určitý odpor, tak noha stejně může spojkové ložisko soustavně zatěžovat a způsobovat jeho nadměrné opotřebovávání. Vlevo od pedálu přece vždy bývá místo, kam si můžete nohu ze spojky odsunout.

Další rány spojce

A když už jsme u spojky, tak k jejímu nezdravému přetěžování dochází i v situacích, kdy zcela zbytečně držíme nohu na spojkovém pedálu, a současně máme zařazenou rychlost. Například ve chvílích, kdy čekáme na křižovatce na zelenou. Tím ale poměrně rychle opotřebíme lamelu spojky a zbytečně namáháme i spojkové ložisko. Vždy proto raději vyřaďte na neutrál a spojku uvolněte. Uvidíte, že si na to brzy zvyknete. Spojce také rozhodně neprospívá, zastavujeme-li v kopcích pomocí prokluzující spojky místo brzdy. Což znamená jenom další nadměrné tření a tedy i opotřebení.

Příliš dlouhé brzdění

Odborníci se rovněž shodují na tom, že si nevědomky auta ničíme i sice pozvolným, zato příliš dlouhým brzděním. I když si myslíme, že tím auto naopak šetříme. Brzdové kotouče však přespříliš zahříváme, mohou se dokonce zkroutit a přestat správně pracovat. Mnohem lepší tedy je brzdit krátce a silně.

Nenechte servis čekat

V praxi je osvědčených způsobů, jak si můžeme spolehlivě ničit auto, aniž bychom o tom pořádně věděli, samozřejmě mnohem víc.

Jedním z těch běžných je i stálé oddalování návštěvy servisu, i když se s autem něco evidentně děje, ignorování varovně svítící kontrolky, odkládání výměny opotřebených dílů… Přitom víme, že je vždy lepší možným poruchám předcházet, než potom jejich následky složitě, a často i finančně nákladně, napravovat.    

07.02.2019
autor: Ivan Mašek
Podobné články

Jízda v silničním tunelu

Kdy u nás projedeme silničními tunely stovkou? Možná už relativně brzy.
Celý článek

V Česku opět přibylo čerpacích stanic, elektromobilů ale také

Každých 14 kilometrů potkáme u nás jednu čerpací stanici. Tedy čistě teoreticky.
Celý článek

Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte

Způsobů, jak si spolehlivě a hlavně nenápadně ničit auto, je hned několik.
Celý článek

Motorové oleje

Olej v motoru ničím nenahradíš. A kdo maže, ten taky jede.
Celý článek
Zpět na výpis