Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte
Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte
Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte
Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1346x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte

Řídíte často jen jednou rukou? I když vám už v autoškole vtloukali do hlavy, že máte mít obě ruce na volantu? Potom jste od zničení svého vozu vlastně jen krůček. To v případě, že v kritické situaci, o kterých není na našich silnicích nouze, nestačíte s jednou rukou včas správně zamanévrovat a vyhnout se kolizi.  

Kam ruka nepatří?

Ale jsou i jiné situace, kdy si svůj automobil ničíte, aniž byste o tom dost dobře věděli. Jednou z nich je třeba i taková zdánlivá banalita, jakou bývá opírání se rukou o řadicí páku manuální převodovky.

Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte

Zjednodušeně řečeno - tlačíte tak nechtěně jak na táhla, tak i na takzvané vidličky, s jejichž pomocí řadíte rychlostní stupně. A následně dochází k nežádoucímu tření mezi nehybnými vidličkami a naopak pohyblivými ozubenými koly nebo synchrony. Ty se samozřejmě opotřebovávají tak dlouho, až převodovka nevydrží tolik, co by jinak vydržet mohla. Řadicí páka opěrkou ruky prostě nikdy nebyla.

A kam zase noha?

Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte

Nejen ruka, ale i samotná noha, když na to přijde, může autu pěkně zavařit. To v případě, že jste si ji zvykli nechávat na pedálu spojky i poté, co jste právě přeřadili. Vystavujete se tak dalším nepříjemnostem. I když je u spojkového pedálu nastaven určitý odpor, tak noha stejně může spojkové ložisko soustavně zatěžovat a způsobovat jeho nadměrné opotřebovávání. Vlevo od pedálu přece vždy bývá místo, kam si můžete nohu ze spojky odsunout.

Další rány spojce

A když už jsme u spojky, tak k jejímu nezdravému přetěžování dochází i v situacích, kdy zcela zbytečně držíme nohu na spojkovém pedálu, a současně máme zařazenou rychlost. Například ve chvílích, kdy čekáme na křižovatce na zelenou. Tím ale poměrně rychle opotřebíme lamelu spojky a zbytečně namáháme i spojkové ložisko. Vždy proto raději vyřaďte na neutrál a spojku uvolněte. Uvidíte, že si na to brzy zvyknete. Spojce také rozhodně neprospívá, zastavujeme-li v kopcích pomocí prokluzující spojky místo brzdy. Což znamená jenom další nadměrné tření a tedy i opotřebení.

Příliš dlouhé brzdění

Odborníci se rovněž shodují na tom, že si nevědomky auta ničíme i sice pozvolným, zato příliš dlouhým brzděním. I když si myslíme, že tím auto naopak šetříme. Brzdové kotouče však přespříliš zahříváme, mohou se dokonce zkroutit a přestat správně pracovat. Mnohem lepší tedy je brzdit krátce a silně.

Nenechte servis čekat

V praxi je osvědčených způsobů, jak si můžeme spolehlivě ničit auto, aniž bychom o tom pořádně věděli, samozřejmě mnohem víc.

Když si ničíte auto, a ani o tom nevíteKdyž si ničíte auto, a ani o tom nevíte

Jedním z těch běžných je i stálé oddalování návštěvy servisu, i když se s autem něco evidentně děje, ignorování varovně svítící kontrolky, odkládání výměny opotřebených dílů… Přitom víme, že je vždy lepší možným poruchám předcházet, než potom jejich následky složitě, a často i finančně nákladně, napravovat.    

07.02.2019
autor: Ivan Mašek
Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte
Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte
Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte
Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1346x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Novinka na trhu: Nordman Solstice 4

Nokian přišel s řadou Nordman už v roce 2004, nicméně vloni ji znovu oživil jako svou nezávislou značku.
Celý článek

Vítěz testů: PremiumContact 7

Nadprůměrné výkony na suché i mokré vozovce, jistá a bezpečná jízda. Skvělá vizitka novinky od Continentalu.
Celý článek

Test letních pneu podle Autoklubu ČR

Dvacítka nejlepší letní pneu s rozměrem 205/55 R16 na českém trhu pro rok 2024? Vsaďte na jistotu!
Celý článek

Continental EcoContact 7: Dvě varianty

Na první pohled je od sebe nerozeznáte. Jsou si podobné jako vejce vejci. Kouzlo je totiž ve směsích!
Celý článek
Zpět na výpis