Stručně a jasně. Zákonem číslo 193/2018 Sb., byl s účinností od 1. října 2018, novelizován zákon č. 361/2000 Sb. o silničním provozu. Loňská novela současně přinesla řadu změn, které platí již několik měsíců. Přitom těmi nejdůležitějšími jsou pro motoristy zejména změny v práci STK a při měření emisí, přísnější postihy při stáčení tachometrů, a nový způsob vytváření záchranářské uličky. I letošní rok však přinesl některé čerstvé novinky.
V letošním roce mezi ně patří třeba speciální registrační značky pro ekologická vozidla. Dostanou je elektromobily a další vozidla, produkující maximálně 50 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Začít by se měly zdarma vydávat od dubna.
Na jaře 2019 potom nově přibudou na vybraných, ošidných dálničních nájezdech, i neonové značky se stylizovanou, varovně vztyčenou dlaní ruky. A s nápisem Stop. Budou tímto způsobem varovat řidiče před jízdou v protisměru. Připomeňme si ale, pro osvěžení paměti, některé změny v silničním zákoně, které již platí.
Stanice technické kontroly jsou nově více pod státní kontrolou. A stát také má v STK i větší pravomoci. Může tak například, při opakovaných kontrolách, nejen využívat třeba takzvané „volavky,“ ale také pořizovat nahrávky bez souhlasu soudu. Dále se prodloužila povinnost navštívit STK pro motocykly. První kontrolou nyní procházejí po šesti letech, a další po čtyřech. Zpřísnění se naopak dočkaly traktory, které mohou vyvinout rychlost vyšší 40 kilometrů v hodině. Na STK musí každé dva roky. A kromě toho - monopol stanic STK pravděpodobně skončil. O jejím zřízení teď může teoreticky požádat vlastně každý autoservis.
Začátek loňského října změnil i pravidla pro měření emisí vozů s filtrem pevných částic - DPF. Namísto výrobních údajů budou emisní stanice kontrolovat těsnost DPF a měřit kouřivost vozů s přísným limitem 0,25… Takže všelijak provrtané, vykuchané, nebo poškozené filtry, tak technici s velkou pravděpodobností, hraničící s jistotou, objeví.
Každému, kdo nelegálně stočí tachometr, hrozí nyní sankce až půl milionu korun. Opatření je zaměřeno zejména na jednotlivce i firmy, které takovou činnost provádějí opakovaně a za úplatu. Běžnému řidiči, který omylem koupí auto se stočeným tachometrem, nic nehrozí. Nově už také nebude možné se vymlouvat na výměnu tachometru, například z technických důvodů. Pokud k tomu dojde, musí být o této skutečnosti sepsán protokol. Jinak hrozí pokuta až 50 tisíc korun.
Uličky pro záchranáře v zácpách jsme ještě v roce 2018 vytvářeli mezi pravým a prostředním pruhem. Na rozdíl od zbytku Evropy. Nyní automobily, stejně jako v celé Evropě, uhýbají doprava ve středním a pravém jízdním pruhu. V nejrychlejším, levém, pak doleva. A ulička se tak vytvoří v pruhu středním.
Za neoprávněný vjezd do uličky může nezodpovědný řidič dostat pokutu až 2 500 korun. Do ní totiž smějí vjíždět jen vozidla s právem přednosti v jízdě, správce pozemní komunikace, a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody, nebo překážky provozu.
V autolékárničkách po novele povinně zůstává:
- obvaz s 1 polštářkem
- obvaz s 2 polštářky
- hladká náplast na cívce
- škrtící pryžové obinadlo
- pryžové nebo latexové rukavice
- izotermická fólie (min 200x140 cm)
- nůžky se zaoblenými hroty
V lékárničce tak už nemusíme mít trojcípý šátek, plastovou roušku a náplast s polštářkem. A hlavně - lékárničku už kvůli expiraci neměníme za novou.
Nově stačí mít v autě lepicí sadu pro opravu pneumatik, nebo zaplacenou nonstop asistenční službu, případně dojezdové gumy. Ale nesmí chybět:
- reflexní vesta
- výstražný trojúhelník
V povinné výbavě tak zůstávají jen věci zcela nepostradatelné. Vozit nemusíme náhradní pojistky ani žárovky, stejně jako náhradní kolo, hever a klíč na matice.
Novela zákona také umožňuje vozům integrovaného záchranného systému, nebo ministerstva vnitra používané policií, zapínat výstražné majáky nejen s modrou, ale i s červenou barvou. A modré majáky mohou mít nyní i vozidla zpravodajských služeb.