Nahoru
Dolu
Zaškrtněte kategorii, ve které chcete hledat.
KontaktyAutoMotoČtyřkolkaServisBlog
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovory
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
101x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Aquaplaning je, když...

Aquaplaning. Kdo z motoristů se s tímto nebezpečným jevem setkal, mívá potom velký respekt snad i před každou větší „louží.“  

Jak vzniká?

Při aquaplaningu se totiž mezi silnicí a pneumatikou vytvoří souvislá vrstva vody, a vozidla jsou okamžitě, bez varování, prakticky neovladatelná. Prostě proto, že po vodě nezadržitelně kloužou. Aquaplaning tedy vzniká v okamžiku, kdy pneumatiky už nestíhají rychle odvádět vodu, mezi jimi a povrchem vzniká takzvaný vodní klín, a gumy ztrácejí jakýkoliv kontakt s pevnou zemí.

Velká rychlost, sjeté gumy…

Podle výsledků celé řady testů vzniká aquaplaning často sice při rychlostech nad 80 km/hod, ovšem pokud budou mít vaše pneumatiky malou hloubku dezénu, nastává aquaplaning i při daleko nižších rychlostech. A můžete se s ním setkat nejen v zatáčkách, čehož se řada řidičů celkem oprávněně obává, ale i při přímé jízdě po rovině. Aquaplaning v zatáčce je ale samozřejmě nejzákeřnější, a málokdo jej zvládne bez úhony. Pokud vůbec.

Prevence a zase prevence

Proto je velice moudré možnému aquaplaningu soustavně předcházet. Proč? Protože ve většině případů tomuto jevu nahrává nejen značné množství vody na vozovce, ale samozřejmě sjeté pneumatiky, nevhodný dezén, nebo jeho malá hloubka. A pochopitelně, vysoká rychlost vozidla.

Jak před časem potvrdil například také Finský svaz výrobců pneumatik, jednou z nejčastějších příčin vzniku aquaplaningu mají na svědomí právě pneumatiky s nízkou hloubkou dezénu. Pravidelně tedy kontrolujte hloubku dezénu, a při jejím poklesu asi tak na 3 milimetry, uvažujte raději o nových gumách. A také:

  • kontrolujte správný tlak v pneumatikách; je-li například zbytečně vysoký, snižuje styčnou plochu pneumatiky s vozovkou
  • nízký tlak zase, pokud je asi o 30 procent menší než doporučená hodnota, riziko vzniku aquaplaningu také zvyšuje

A co dělat při aquaplaningu?

Ještě před tím, než se objeví na vozovce opravdu mnoho vody, snižte rychlost. Drážky v dezénu tak budou mít více času na odvod vody ven z kontaktní plochy mezi pneumatikou a vozovkou. A bedlivě sledujte prostor před sebou. Předvídejte i možné zhoršení situace, protože ošidné jsou nejen kaluže, ale i třeba vyjeté koleje plné vody, strouhy… Dobrou radou je také při prudkém dešti často sledovat ve zpětném zrcátku stopy po pneumatikách vašeho vozidla. Pokud se bezprostředně za vámi ihned slévají, nebezpečí aquaplaningu je na dosah. A když už se tak stane, sešlápněte spojku a uvolněte pedál plynu. Nebrzděte, volant držte pevně v rukou a netočte s ním. A hlavně - zůstaňte v klidu. I když se to lehce řekne. A čekejte, až kola zase zaberou. Víc možností nemáte…

09.01.2019
autor: Ivan Mašek
Podobné články

Jízda v silničním tunelu

Kdy u nás projedeme silničními tunely stovkou? Možná už relativně brzy.
Celý článek

V Česku opět přibylo čerpacích stanic, elektromobilů ale také

Každých 14 kilometrů potkáme u nás jednu čerpací stanici. Tedy čistě teoreticky.
Celý článek

Když si ničíte auto, a ani o tom nevíte

Způsobů, jak si spolehlivě a hlavně nenápadně ničit auto, je hned několik.
Celý článek

Motorové oleje

Olej v motoru ničím nenahradíš. A kdo maže, ten taky jede.
Celý článek
Zpět na výpis