Obouvat celoroční pneumatiky - ano nebo ne? To je otázka. Na toto téma se vedou vášnivé diskuse mezi jejich zastánci a odpůrci.
A hned na začátek si řekněme, pro jaké řidiče jsou celoroční pneumatiky vlastně výhodné. Takové pneumatiky jsou totiž zacíleny především na ty, kteří ročně ujedou poměrně nízký počet kilometrů, asi tak do deseti tisíc. A vlastnit hned dvě sady pneumatik na přezouvání - letních a zimních, pro ně prakticky postrádá hlubší smysl. Tím spíš, pokud v zimním období většinou nikam nejezdí. A když, tak se pohybují nejčastěji v městském provozu, nebo v nejbližším okolí svého bydliště. Nemluvě o těch, kteří na zimních pneumatikách jezdí také celoročně, což ostatně zákon nezakazuje. A potom - celoroční pneumatiky jsou vesměs označeny písmeny M+S, a to jim podle zákona o provozu na pozemních komunikacích umožňuje jízdu i v zimním období. Tedy od listopadu, kdy ostatní řidiči zpravidla přezouvají z letních na zimní, do března. Platí ale, že v tomto případě i celoroční pneumatiky musí mít dezén hluboký nejméně 4 milimetry.
Dnes však již samotná písmena M+S přestávají vyhovovat, a tak celoroční pneumatiky ještě musí správně mít na bočnici vyražený také symbol sněhové vločky a Slunce. Mnohdy toto značení ještě doplňují slova All Season. Jiné slovní značení, třeba All Weather, ale ne vždy označuje pneumatiku určenou pro celoroční provoz, i když v překladu znamená, jak víme, „Do každého počasí“. Jde spíš o jakýsi marketingový trik.
- s celoročními pneumatikami můžete jezdit v létě i v zimě, náhlé nepříznivé povětrnostní podmínky vás na cestách stěží překvapí
- sjíždějí se méně, než zimní pneumatiky v celoročním provozu
- na sněhu si vedou mnohem lépe než letní pneumatiky
- na vše postačí jedna sada plášťů, žádné další náklady v pneuservisu
- klasické zimní pneu budou na sněhu a ledu v každém případě vždy výrazně lepší
- brzdná dráha u celoročních pneumatik bude vždy delší než u klasických zimních
- vždy jde o kompromis, tedy něco za něco
Faktem ale zůstává, že obliba celoročních pneumatik stále vzrůstá. A na to, chtě nechtě, museli zareagovat všichni přední světoví pneumatikáři. Zákonitosti trhu jsou nekompromisní, takže dnes si můžete vybírat z rozmanité nabídky celoročních pneumatik třeba od značek Michelin, Continental, Pirelli či Goodyear, i dalších. Samozřejmě s novými dezény, moderním složením směsí, například s adaptivní křemennou směsí s vysokým podílem pryskyřic pro dobrou přilnavost na mokrých nebo zasněžených cestách, i konstrukcemi. Za tím vším stojí snaha výrobců o odstranění slabých míst, které dosud celoroční pneumatiky trápily, zejména při jízdě na sněhu a ledu, a v mokru.
Výrazné oživení poptávky po celoročních pneumatikách přišlo také současně s nástupem povinného snímání tlaku v pneumatikách senzory. Od 1. listopadu 2014 už nekoupíte, podle nařízení EU, nový vůz, který by neměl samočinnou kontrolu tlaku v pneumatikách, tedy TPMS (Tire pressure monitoring system). A náhle vše razantně podražilo. A to díky nutnosti pořízení sady takových senzorů i pro zimní gumy. Letní je mají již z výroby. To už je pro řidiče, kteří toho najezdí málo, opravdu, ale opravdu velká rána. Zvlášť když jeden takový senzor přijde i na dva tisíce korun. V ideálním případě navíc senzory vydrží v provozu jen pár let. Pak jim prostě dojde šťáva v bateriích. A i když jsou „obyčejné“, knoflíkové, nelze je vyměnit ani dobít…