Kalendář Pirelli, dnes vysoce ceněný, neprodejný, zkrátka exkluzivní kalendář s uměleckými fotografiemi známých hereček a modelek, se konečně představil. Jak jinak, v historickém sídle italské firmy Pirelli, totiž v milánské čtvrti Bicocca.
Slavný Pirelli Calendar, známý také jako The Cal, vznikl v roce 1964. To když britská dceřiná společnost italské firmy Pirelli hledala novou marketingovou strategii na cestu k výšinám. Tehdy jmenovala uměleckým ředitelem Dereka Forsytha, a angažovala slavného britského fotografa Roberta Freemana, známého jeho portrétními fotografiemi skupiny Beatles. A oba stvořili něco výjimečného… Přitom oddělení marketingu vydalo kalendář vlastně jen pro klienty firmy, jako dárek k novému roku. V roce 1974, kvůli ropné krizi, společnost Pirelli vydávání kalendáře zastavila, ale po deseti letech, když jej obnovila, stalo se již každé uvedení nové edice prestižní, kulturně společenskou událostí. Společnost The Cal vydala, až do roku 2018, celkem 45 jedinečných kalendářů Pirelli, které nafotilo celkem 35 světoznámých fotografů.
Kalendář Pirelli, známý především uměleckými fotografiemi těch nejslavnějších modelek v sexy pózách, zažívá ale v posledních letech jakousi transformaci, která mu prý dává nový smysl. Začala s ní v roce 2016 fotografka Annie Leibovitz, když představila snímky žen silných, vzpírajících se „patriarchální nadvládě“. A poprvé zobrazila ženy jako skutečné osobnosti, a nikoli jako pouhé objekty touhy… Jenomže od té doby pomalu potřebuje kalendář Pirelli už i jakýsi manuál k pochopení toho, co vlastně, jinak bezesporu skvělé fotografie, chtějí vyprávět.
Nový kalendář Pirelli 2019 tentokrát přináší fiktivní příběhy čtyř žen: Gigi Hadidové, Julie Garnerové, Laetitie Casty a Misty Copelandové, které slovutný fotograf Albert Watson, pořídil v dubnu 2018 v Miami a v New Yorku. Hlavní roli sice v novém kalendáři Pirelli hrají čtyři ženy, ale v těch vedlejších jsou i tři muži. To prý proto, aby se co nejvíce odlišil od dřívějších prvoplánových snah o zachycení ženskosti. V kalendáři tak ženy odhalují jen a pouze své sny, touhy, vášně i ambice.
Jako první vidíme americkou top modelku Gigi Hadidovou, jakožto zámožnou ženu ve vysokém společenském postavení, které ale její okolí závidí. Módní designer Alexandr Wang představuje na fotografiích jejího nezištného rádce, jak z toho ven.
Francouzská modelka a herečka, Laetitie Casta, potom ztvárnila umělkyni, která teprve o úspěchu jen sní. A proto, aby mohla tvořit, si vydělává jako servírka. Doplňuje ji ukrajinský baletní mistr Sergej Polunin.
Skutečná americká baletní hvězda, Misty Copelandová, zase jako touží po tom, stát se členkou prestižního baletního souboru v Paříži. A na fotografiích, než se tak někdy stane, si zatím přivydělává coby striptýzová tanečnice. Jejího partnera ztvárnil baletní tanečník Calvin Royal III.
A americká herečka a modelka Julie Garnerová? Tak ta v kalendáři představuje fotografku, která fotí vzácné rostliny v různých botanických zahradách. Ve svém fotografickém snu ovšem po rychlém úspěchu nijak netouží. Odměnou jí je samotná práce.
Kalendáře Pirelli ovšem své obdivovatele každoročně nadchnou i tím, že milovníky krásy zavádějí i na nevšední místa. V roce 2008 například hledal fotograf Patrick Demarchelier inspiraci v uličkách s vykřičenými domy v Šanghaji. A Peter Beard? Modelky zavedl do pouště Kalahari i k deltě řeky Okawango v Africe. V roce 2010 modelky pózovaly Terrymu Richardsonovi na člověkem neposkvrněných mořských plážích. Rok poté Karl Lagerfeld modelky představil v říši starých řeckých bájí. Další tvůrci potom na Korsice, nebo v brazilském Riu de Janeiro. Tehdy i s českou modelkou Petrou Němcovou…
Autor kalendáře Pirelli 2019, Albert Watson, šestasedmdesátiletý britský fotograf, dávno patří k legendám módní fotografie. Narodil se v roce 1942 ve Skotsku, a vystudoval grafický design spolu s filmovou tvorbou. V roce 1970 se, spolu se svou ženou, přestěhoval do Spojených států, a v Los Angeles se živil nejprve jako učitel na základní škole. Přestože nevidí od dětství na jedno oko, začal i fotografovat. A to tak skvěle, že ještě koncem roku 1970 dostal první zakázku od firmy Max Factor. Jeho fotografie se potom objevily na více než stovce titulních stran magazínu Vogue. Fotil pro Rolling Stone i Time. Vytvořil stovky reklamních kampaní pro značky jako Blumarine, Prada, Gap, Levi’s, Revlon a Chanel. Desítky filmových plakátů, například pro filmy Kill Bill a Gejša. Jeho snímky se vyznačují měkkostí a perfektní barevnou kompozicí. Ale třeba jeho portrét přemýšlejícího Stevea Jobse, nebo naprosto geniální snímek Alfreda Hitchcocka pro Harper’s Bazaar, na níž slavný filmový mistr hororů drží v ruce, za krk, mrtvou kachnu, jsou fotografie, na které se nezapomíná…
Kalendář Pirelli dostává tradičně do rukou především společenská elita světa, významní zákazníci firmy Pirelli, slavné osobnosti i hlavy států. Mezi nimi i členové britské nebo španělské královské rodiny. Každoročně je také s kalendářem spojena řada charitativních dražeb. A výtěžek z nich jde zejména na projekty zaměřené na péči o nemocné nebo chudé děti, výzkum léčby AIDS, rakoviny a podobně.
Foto: © Pirelli