Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na Megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou "Nastavení". Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Moto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
624x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Pneu na motorku - máte správný tlak?

Výrobci motocyklů, a nakonec i pneumatikáři, často tvrdí, že až osmdesát procent motorkářů, bez rozdílu, jezdí na nesprávně nahuštěných gumách. Mají pravdu?

Pneu na motorku - máte správný tlak?

Pochybovat netřeba

O tom, že správně nafouknuté pneumatiky ovlivňují chování vozidel za jízdy, netřeba pochybovat. U motocyklů je však správný tlak o to významnější, protože má mnohem větší vliv nejen na přilnavost k povrchu, ale i na celkový pocit z řízení.

Pneu na motorku - máte správný tlak?

V zásadě tedy platí, že podhuštěné gumy zhoršují jízdní vlastnosti, i jejich schopnost za mokra rychle odvádět vodu. Navíc se rychleji opotřebovávají na bočních stranách běhounu. Když je naopak natlakujete přespříliš, zúžíte tím jejich kontaktní plochu, a stoj může na silnici přinejmenším jakoby „plavat.“

Pravidelná kontrola základem

Navíc na přefouknutých pláštích mohou vznikat nebezpečné trhlinky, a budou tak zranitelnější při kontaktu s ostřejšími předměty na nekvalitních površích. Kromě toho je rychleji opotřebíte ve středové části. Proto je důležité tlak pravidelně kontrolovat.

Pneu na motorku - máte správný tlak?

Ideálně před každou jízdou, nebo alespoň jednou za týden až dva. A zásadně za studena. Rozdíly v tlaku u zahřáté a studené pneu totiž mohou být docela velké, a měření tudíž značně nepřesné.

Žádná věda?

Nastavení správného tlaku přitom není až taková věda. Tedy pokud budete jezdit pouze v běžném silničním provozu. V tom případě vždy dbejte na doporučení výrobce. Tady prostě není místo pro nějaké akce ve stylu pokus-omyl.

Pneu na motorku - máte správný tlak?

Správné hodnoty najdete nejčastěji na zadní kyvné vidlici, a samozřejmě v manuálu, maximální přípustný tlak pak na bočnicích. Specifická situace ovšem nastává u sportovních, nebo přímo závodních pneu pro okruhy, ale i u nich výrobci většinou uvádějí doporučované hodnoty.

Do terénu

Když se vydáte do terénu, bude už stanovení vhodného tlaku více či méně předmětem určitého mixu zkušeností a jízdní praxe.

Pneu na motorku - máte správný tlak?

Neboť zde je třeba brát v úvahu hned celou řadu proměnných, včetně charakteristik pneumatik jako takových, zda jde o přední či zadní, jízdních vlastností samotného stroje, jeho nastavení vzhledem k předpokládanému zatížení… A tak dále, a tak dále...

S nižším tlakem do mokra…?

Na druhou stranu jisté „upouštění“ tlaku speciálně pro jízdu za mokra tak, aby vznikla o něco širší kontaktní plocha, je prý celkem zažitá praxe. A zdánlivě v pořádku - motocyklová pneumatika je na vodě přece jenom choulostivější, než třeba automobilová.

Pneu na motorku - máte správný tlak?

Na druhou stranu tím současně dochází ke změně charakteristik jak vzorku dezénu, tak samozřejmě i drážek. Což žádoucímu rychlému odvodu vody z kontaktní plochy určitě nenahrává. Aquaplaning pak může být na dosah.

Vždy pod kontrolou

Nakonec - chcete-li mít za jízdy obě pneumatiky vždy bezpečně pod kontrolou, můžete sáhnout třeba po některé sadě TMPS pro motorky s bezdrátovým přenosem dat, sledující jejich tlak a teplotu. Vše pomocí čidel nasazených na ventilky místo čepiček. Na trhu jsou však i systémy TMPS nahrazující přímo ventilky.

Zdroj: BESIP, Michelin

Foto: ilustrační

20.09.2022
autor: Ivan Mašek
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Pneu na motorku - máte správný tlak?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
624x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Zimní pneu: Jakým značkám dáváme přednost?

Kdo si chtěl pro letošní sezonu pořídit nové zimní pneumatiky, už to zřejmě udělal. Jaké jsou ty „nej?"
Celý článek

Svět pneumatik v pohybu: Nokian míří do Rumunska

Nokian definitivně odchází z Ruska a staví zbrusu novou továrnu na severu Rumunska. Co to znamená?
Celý článek

ADAC: Test opotřebení zimních pneumatik

Jak jsou na tom zimní pneu z hlediska opotřebení? To zjišťoval v dlouhodobém testu autoklub ADAC.
Celý článek

Připravujete auto na zimu?

Nebudete teď se svým automobilem nikam jezdit? Jakože vůbec? Pečlivě jej tedy připravte na zimu!
Celý článek
Zpět na výpis