Vybíráte obutí pro váš automobil na zimu? Tak určitě víte, že zimní pneumatiku bezpečně poznáte podle písmen M+S (z anglických slov Mud and Snow), tedy v překladu „bláto a sníh“, vyražených na bočnici. Taková pneumatika může, podle české legislativy, v zimě směle vyrazit na cesty. Ale…!
Skutečná zimní pneumatika však na sobě nese i symbol sněhové vločky na pozadí horského masivu. Písmena M+S totiž mají i pneumatiky celoroční… A aby mohl výrobce svou zimní pneumatiku takto označit, musí doložit, že její testy probíhaly v nefalšovaných zimních podmínkách. Takže jen vločkou označená pneumatika je skutečně ta pravá zimní, a splňuje bezezbytku vyhlášku o zimní výbavě, která platí od 1. listopadu do 31. března. Pokud tomu odpovídají i povětrnostní podmínky.
Zákon sice ukládá všem motoristům povinnost mít na vozidlech kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky, a to od 1. listopadu do 31. března. Ovšem: Současně musí být na silnicích, tedy na pozemních komunikacích obecně, souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Anebo v případě, kdy můžete předpokládat, že se na pozemních komunikacích může během jízdy taková polízanice objevit. Což tedy vlastně znamená, že na svém autě nemusíte mít hned od listopadu až do dubna zimní pneumatiky. Tedy pokud nikam nepojedete, dokud bude na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Samozřejmě s výjimkou těch úseků silnic, kde značka „zimní výbava“, povinné zimní pneumatiky zkrátka vyžaduje. Za porušení této povinnosti mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2 000 korun, a případně i zakázat další jízdu.
V České republice potom platí, že u zimních pneumatik musí být minimální hloubka dezénu 4 milimetry. Výrobci pro zimní pneumatiky používají měkčí směs pro lepší přilnavost k vozovce při teplotách pod 7° Celsia, a dezén s větším prořezáním pro lepší odvod sněhové břečky a vody. Přitom kvalita použité pryžové směsi, včetně konstrukce pneumatiky, je nesmírně důležitá vzhledem k jejím jízdním vlastnostem. Zimní pneumatiky tradičních výrobců tak mají mnohem lepší jízdní vlastnosti na sněhu a ledu, než „no-name“ levné gumy na trhu. Používání kvalitních zimních pneumatik je proto tím nejnutnějším základem pro bezpečnou jízdu v zimním období.
Základní výhody zimních pneumatik:
- vyrábějí se ze speciálních směsí pryží, zkvalitňují tak jízdní vlastnost při nízkých teplotách
- mají výrazně lamelovaný dezén, včetně hlubších kanálků pro odvod vody
- díky řadě menších lamel zajišťují lepší kontakt s vozovkou, a zvyšují přilnavost pneumatik
nejen při rozjezdu na sněhu a ledu, ale i při brzdění
A aby toho nebylo málo, zimní pneumatiky se chovají mnohem jistěji i na mokru. Jejich dezén lépe drží stopu, a spokojí se i s menším poloměrem k průjezdu zatáček.
Shrňme tedy, že zimní pneumatiky:
- zvyšují bezpečnost silničního provozu na sněhu a ledu
- zlepšují jízdní vlastnosti vozidla v zimních podmínkách
Často se nás také ptáte, zda je možné mít u osobního automobilu zimní pneumatiky jen na jedné nápravě. Odpovídáme: není! Zákon jasně říká, že vozidla do 3 500 kg musí mít zimní gumy na všech kolech. Při silniční kontrole Policií ČR tedy kombinace zimní - letní zcela jistě neprojde, a i pojišťovna, při případné dopravní nehodě, si vás také ráda vychutná.
Zákon se však nevztahuje na rezervu, takže pokud ji v autě vozíte, na dojetí do servisu můžete s klidem použít i letní pneu. Zákon však současně praví, že povinnost obout zimní pneumatiky platí jen a pouze pro čtyřkolová vozidla pro přepravu lidí nebo nákladu. Nevztahuje se tedy třeba na motorky, mopedy, dvoukolové přívěsy a podobně.
Ilustrační foto: Michelin, archiv