Brzdění? Žádná věda. Prostě na to dupnu - a hotovo. Stojím! Je to skutečně tak jednoduché?
Měl by to být zcela automatický, reflexivní úkon. V automobilu, nebo na motorce, naprosto přirozený a bezproblémový. Ryzí základ pro bezpečnou jízdu. Ale je tomu opravdu tak? A u každého motoristy?
Asi ne, protože jinak by dopravní policisté každodenně neřešili tolik dopravních nehod. Brzdy v nich přitom vždy hrají tu větší, tu menší roli. Pochopitelně i „díky“ nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních účastníků silničního provozu.
Dopravní experti se zatím nemohou shodnout, jestli čeští řidiči, a samozřejmě nejen oni, vlastně umí správně brzdit nebo ne. A jestli ne, tak proč. K žádnému definitivnímu výsledku, jak se zatím zdá, nedopěli, ale v jednom prý mají jasno. Brzdíme zbytečně moc často. I v situacích, kdy to vůbec není potřeba. Protože zpomalit či docela zastavit můžeme i jinak, než prudkým dupnutím na brzdu.
Není to sice nic nového, ale kolikrát stačí jen sundat nohu z pedálu plynu, a zpomalovat docela přirozeně. U benzinových i naftových aut s manuální převodovkou zase můžete účinně brzdit motorem, a plynule zpomalovat prostým podřazováním. Motorům se rozhodně nic nestane, žádnou újmu tím neutrpí. Brzdám se ovšem znatelně uleví pro případy, kdy je budete opravdu potřebovat. Třeba při brzdění v kritických situacích, o které ostatně nebývá na našich silnicích nouze.
Jenomže chce to současně notnou dávku předvídavosti a soustředění nejen za volantem, ale i za řídítky motocyklu. Což se ovšem v žádné autoškole nenaučíte. Protože umění „číst“ v silničním provozu, a předvídat jeho bezprostřední vývoj, přichází až s letitou praxí a s najetím mnoha kilometrů. Jen tak lze případným kolizím včas předcházet.
A když už brzdit, tak snad raději postupným sešlapávání brzdy, než riskovat zablokování kol s nežádoucím prodloužením brzdné dráhy až o třetinu. Což se samozřejmě především týká starších vozidel bez ABS. I když i tak jeho funkci tím v podstatě, a jen do jisté úrovně, napodobujeme…
Umění právně brzdit, a nespoléhat přitom na nejrůznější asistenty, případně se průběžně zdokonalovat v technikách „defenzivní“ jízdy, krizového brzdění, brzdění do zatáček a podobně, se můžete z části naučit i v některém ze specializovaných kurzů. Stačí „prolistovat“ internet. Pokud se však sami, z vlastního přesvědčení a v rozumné míře, odhodláte nebrzdit tolik jako dřív,
nejenže životnost brzd bezpochyby prodloužíte, ale také o něco snížíte nálady na palivo. Ale nezapomeňte - tohle všechno může být prakticky k ničemu, pokud nebudete mít obuty kvalitní pneumatiky… Bez nich to fakt nepůjde.