Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Dunlop cashback 2024
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?
Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?
Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?
Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?
Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1010x
Článek zobrazen:
3x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?

Jak se to vezme. Když se podíváme na aktuální údaje z konce loňského roku, tak podle Centrálního registru vozidel, jezdí v České republice něco málo přes šest milionů motorových vozidel celkem. Z toho tři čtvrtiny patří osobním automobilům.

Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?

Změny nálad v čase?

Mezi ekologickými osobními vozy potom převládal pohon na LPG, když jich je v evidenci přes sto tisíc, a na CNG, jichž je asi dvacet tisíc. Osobních elektrických vozidel s „externím dobíjením“ pak bylo v provozu asi 10 tisíc. Ovšem jen okolo sedmi tisícovek patřilo ryzím elektromobilům.

Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?

A jen pro zajímavost, jak se nálady spotřebitelů mohou v čase měnit. Čerstvá čísla ze začátku roku 2021 ukazují u elektromobilů jistý pokles prodejů, zatímco u LPG naopak mírný nárůst… A také až raketový vzestup registrací vozidel z kategorie L, tedy přesněji elektrických skútrů a motorek.

Co je šílenější?

I podle Centra dopravního výzkumu, v rámci Národního plánu čisté mobility, se bude trend celkově obracet právě ve prospěch elektromobilů. Důvodem může být, podle odborníků na danou problematiku, zejména rozšíření nabídky, příznivější ceny, a stále větší počet veřejných dobíjecích stanic.

Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?

A také až zoufalé úsilí řady automobilek, směřující ke snižování emisí CO₂ u celého portfolia všech nově vyrobených vozidel, které rok co rok umístí na trh. Na druhou stranu, není se čemu divit. Pokud by totiž emisní limity neplnily, hrozí jim EU těžkými pokutami ve výši až 95 euro za každičký gram CO₂ navíc. A co je ještě šílenější - bez ohledu na to, zda se auta později vůbec pohnou z místa.

Výhled do budoucna

Jak odhaduje respektovaná a médii hojně citovaná poradenská společnost Bloomberg New Energy Finance, pod tíhou takového obrazu reality se bude do roku 2030 podíl nově prodaných vozů na elektrický pohon, tedy čistých elektromobilů i plug-in hybridů, nejen v EU, ale i v České republice, poměrně rychle zvyšovat.

Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?

V roce 2025 má podíl prodejů nových elektrických aut celosvětově sahat po jedenácti procentech, v roce 2030 by to mělo být již 28 procent, a za dalších deset let přes padesát. Ale - znamená to snad, že takových pětačtyřicet procent nově prodaných vozů budou stále pohánět spalovací motory…?

Přesný souhrn nepřesných čísel?

V České republice se v této souvislosti objevily některé teoretické úvahy založené na předpokladech, že když si elektromobily, jak čistě elektrické, tak plug-in hybridy, budou naši stále movitější motoristé pořizovat jen jako nové, pak jejich prodeje lineárně porostou v průměru o dvě procenta ročně. 

Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?

V roce 2040 by tak mohl podíl elektromobilů vystoupat asi na čtvrtinu, což by v souhrnu znamenalo už miliony kousků. Samozřejmě po zohlednění některých „brzdících“ elementů, jako je, dejme tomu, stále oblíbenější sdílení aut, i další nevyzpytatelné proměnné. Tak uvidíme.

Zdroj: Bloomberg New Energy Finance, Centrální registr vozidel

19.04.2021
autor: Ivan Mašek
Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?
Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?
Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?
Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?
Elektromobilita v Česku. Jak jsme na tom?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1010x
Článek zobrazen:
3x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Lamborghini Huracan končí výrobu

Automobilka Lamborghini se loučí s modelem Huracán a vyrábí limitovanou edici tohoto vozu.
Celý článek

Bridgestone žaluje Apollo Vredestein

Společnost Bridgestone podala žalobu na indicko-nizozemský Apollo Vredestein kvůli značce pneu Pinza.
Celý článek

Novinka na trhu: Nordman Solstice 4

Nokian přišel s řadou Nordman už v roce 2004, nicméně vloni ji znovu oživil jako svou nezávislou značku.
Celý článek

Vítěz testů: PremiumContact 7

Nadprůměrné výkony na suché i mokré vozovce, jistá a bezpečná jízda. Skvělá vizitka novinky od Continentalu.
Celý článek
Zpět na výpis