Jak se to vezme. Když se podíváme na aktuální údaje z konce loňského roku, tak podle Centrálního registru vozidel, jezdí v České republice něco málo přes šest milionů motorových vozidel celkem. Z toho tři čtvrtiny patří osobním automobilům.
Mezi ekologickými osobními vozy potom převládal pohon na LPG, když jich je v evidenci přes sto tisíc, a na CNG, jichž je asi dvacet tisíc. Osobních elektrických vozidel s „externím dobíjením“ pak bylo v provozu asi 10 tisíc. Ovšem jen okolo sedmi tisícovek patřilo ryzím elektromobilům.
A jen pro zajímavost, jak se nálady spotřebitelů mohou v čase měnit. Čerstvá čísla ze začátku roku 2021 ukazují u elektromobilů jistý pokles prodejů, zatímco u LPG naopak mírný nárůst… A také až raketový vzestup registrací vozidel z kategorie L, tedy přesněji elektrických skútrů a motorek.
I podle Centra dopravního výzkumu, v rámci Národního plánu čisté mobility, se bude trend celkově obracet právě ve prospěch elektromobilů. Důvodem může být, podle odborníků na danou problematiku, zejména rozšíření nabídky, příznivější ceny, a stále větší počet veřejných dobíjecích stanic.
A také až zoufalé úsilí řady automobilek, směřující ke snižování emisí CO₂ u celého portfolia všech nově vyrobených vozidel, které rok co rok umístí na trh. Na druhou stranu, není se čemu divit. Pokud by totiž emisní limity neplnily, hrozí jim EU těžkými pokutami ve výši až 95 euro za každičký gram CO₂ navíc. A co je ještě šílenější - bez ohledu na to, zda se auta později vůbec pohnou z místa.
Jak odhaduje respektovaná a médii hojně citovaná poradenská společnost Bloomberg New Energy Finance, pod tíhou takového obrazu reality se bude do roku 2030 podíl nově prodaných vozů na elektrický pohon, tedy čistých elektromobilů i plug-in hybridů, nejen v EU, ale i v České republice, poměrně rychle zvyšovat.
V roce 2025 má podíl prodejů nových elektrických aut celosvětově sahat po jedenácti procentech, v roce 2030 by to mělo být již 28 procent, a za dalších deset let přes padesát. Ale - znamená to snad, že takových pětačtyřicet procent nově prodaných vozů budou stále pohánět spalovací motory…?
V České republice se v této souvislosti objevily některé teoretické úvahy založené na předpokladech, že když si elektromobily, jak čistě elektrické, tak plug-in hybridy, budou naši stále movitější motoristé pořizovat jen jako nové, pak jejich prodeje lineárně porostou v průměru o dvě procenta ročně.
V roce 2040 by tak mohl podíl elektromobilů vystoupat asi na čtvrtinu, což by v souhrnu znamenalo už miliony kousků. Samozřejmě po zohlednění některých „brzdících“ elementů, jako je, dejme tomu, stále oblíbenější sdílení aut, i další nevyzpytatelné proměnné. Tak uvidíme.
Zdroj: Bloomberg New Energy Finance, Centrální registr vozidel