V segmentu motocyklových sportovně cestovních pneumatik bývá nabídka na trhu tradičně poměrně rozsáhlá. A to je pro motorkáře jen dobře. Před nastupující jarní sezónou mají aspoň z čeho vybírat. A taky se nemusí hned pídit po nejčerstvějších novinách, které se na trhu ještě nestačily ani pořádně ohřát, natož potvrdit svou kvalitu v praxi.
Třeba takový Dunlop RoadSmart III, přestože je na trhu už nějaký čas, může být zrovna dobrou volbou. Byl navržen pro potřeby právě evropských motorkářů, a jeho vývoj trval, včetně náročných testů, bezmála tři roky.
Zkušební jezdci najezdili s prototypy až neskutečných 1,2 miliónu kilometrů, když prověřovali stovky různých kombinací dezénů a běhounových směsí. Na novou RoadSmart III totiž konstruktéři kladli vyšší nároky, než na dřívější modely RoadSmart II, nebo RoadSmart. Především pokud se týče kilometrového výkonu, nižšího opotřebení, kratší zahřívací doby, i lepší přilnavosti na mokrém povrchu.
Kromě toho Dunlop nabídl, v té době jako první na trhu, i verzi označenou písmeny GT pro těžší cestovní stroje - ostatně jako standard pro celou řadu Roadsmart III. Pneu označené jako SP potom představují alternativu pro lehčí sportovní motocykly.
Pneu Pirelli Angel GT II jsou zase novinkou z roku 2019. A podle výrobce představují „jasnou volbu“ pro majitele sportovně cestovních motocyklů, kteří požadují maximální výkon, a současně se chtějí na své obutí spolehnout za všech podmínek. Konstrukce kostry s optimalizovaným dezénem, včetně směsi s vysokým podílem oxidu křemičitého, má původ v závodních gumách Pirelli Diablo WET.
Nejen pro zvýšenou přilnavost na mokru, zejména v mezních náklonech, ale i pro efektivní spolupráci s elektronickými asistenčními systémy, vyšší jízdní komfort a značný kilometrový nájezd. Označení A znamená zesílenou konstrukci, písmeno D potom model pro extrémně těžké motocykly.
V tomto případě měli tvůrci na mysli především stroje typu Ducati Multistrada 1200 S.
Sportovně cestovní pneu Battlax Sport Touring T31 představil Bridgestone, jako svou tehdejší vlajkovou loď, v roce 2018, ale jak se zdá, ze svých kvalit časem příliš neztrácí. Tehdy navazovaly na oblíbený model T30 EVO, jako výsledek nepřetržitého vývojového programu společnosti, s cílem přinášet jezdcům vždy nejnovější soudobé technologie. Takže při vývoji směsi pro přední gumy využil nejmodernější nanotechnologii k rovnoměrnému rozptýlení částic siliky už na nejnižší, tedy molekulární úrovni. A na ní navazuje model Battlax Sport Touring T32.
A výsledek? Pocit intenzivnějšího kontaktu s vozovkou, ruku v ruce s vyšší adhezí na mokru, a mimořádná pružnost i při nízkých teplotách. Běhoun současně dostal víc drážek v ramenní oblasti pro k rychlý odvod vody, naopak méně jich je v jeho středu, pro patřičnou stabilitu při rychlé jízdě. Na zadních gumách navíc najdeme takzvanou třísekční směs, kdy, zjednodušeně řečeno, uprostřed běhounu je tvrdší pro stabilitu i při silném brzdění a vysokou životnost, na okrajích zase měkčí - pro maximální přilnavost v zatáčkách. A to i v plném náklonu. Verze s označením GT je potom zvlášť vyztužená.
Pneu Michelin Road 5 jsou nástupcem oblíbeného modelu Pilot Road 4. Tady však Michelin záměrně nepoužívá slovo Pilot proto, aby jednotlivé řady od sebe víc odlišil. Jak název napovídá, jde o pneu do běžného, každodenního silničního provozu, i když s nimi můžete bez obav vyrazit i na dlouhý výlet.
Přináší ovšem zásadní inovace, díky vzájemné kombinaci celé řady „michelinských“ technologií, mimo jiné, i nové generace Michelin 2CT+, s vylepšenou dvousložkovou směsí u zadního kola, v konfiguraci tvrdší směs vespod, měkčí navrch. Pro lepší přilnavost a stabilitu ve vysokých rychlostech vše doplňuje rovněž ACT+ (Adaptive Casing Technology).
A to díky ramenům pneu s odlišným stupněm tuhosti, ostatně úspěšně vyzkoušená u modelů Pilot 4 i Power RS. Jen pro zajímavost - Michelin tvrdí, že model Road 5 je dokonce tak povedený, že prostě podává, i s pěti tisíci najetými kilometry, srovnatelné výkony jako zbrusu nový Pilot Road 4… Těch se, mimochodem, prodalo v celé Evropě kolem dvou milionů kusů, a jsou samozřejmě stále v nabídce.
Zdroj: Dunlop, Pirelli, Bridgestone, Michelin
Foto: Dunlop, Pirelli, Bridgestone, Michelin, Ducati