Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?
Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?
Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?
Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
2625x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?

Zahřívat motor na místě, nebo raději rovnou vyjet, jakmile chytne? To je otázka! Opakuje se prakticky každou zimu, jakmile teploty klesnou hlouběji pod nulu. Ovšem s nejasným výsledkem.

Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?

Experti varují

Varování z úst mnohých expertů zní - zahřívání na volnoběh motorům prostě neprospívá. Už při teplotách kolem pěti stupňů pod bodem mrazu se v tomto případě nestačí olej zahřát na správnou teplotu, navíc se do něj dostává bohatší směs - vyšším podílem škodlivých emisí. Zážehové motory s přímým vstřikem paliva navíc za studena ředí olej benzinem, který následně smývá olejovou vrstvu ze stěn válců víc než obvykle.

Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?

Při stání na místě trpí také převodovka, ložiska, pístní kroužky… Kromě jiného i proto, že kovové díly bývají složeny z materiálů s rozdílnou tepelnou roztažností. A každý z nich se tedy i jinak dlouho zahřívá.

Zvolna, na půl plynu?

Podle všeho by se zdálo, že nejlepší bude s nastartovaným autem vyrazit hned, bez dlouhého otálení.  Zvolna, tak na půl plynu, to snad dá v mrazech rozum. Motor se tak prohřeje „přirozenou“ cestou, a olej se na optimální provozní teplotu, mimochodem okolo 90 stupňů Celsia, dostane mnohem dříve. Na co čekat? Zvlášť, když soudobé motory, s elektronicky řízeným vstřikováním paliva, v zimě větší problémy stejně nemívají, na rozdíl od někdejších verzí s karburátory.

Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?

Jen pár minut…

Na druhou stranu se v praxi ukazuje, že přesto bývá dobré motor sice nastartovat, ale současně jej přece jenom, čas od času, „pustit“ na volnoběh. A nejen proto, že se nedá jednoznačně doložit, že by přitom nějak nesnesitelně trpěl. Měl by však v takovém režimu pracovat ne déle než pár minut. Vlastně přesně do okamžiku, kdy poklesnou na normál jeho původně vysoké otáčky.

Takže optimální varianta?

Podle mnohých je právě tohle optimální variantou, jak opotřebení studeného motoru minimalizovat. Má to i své jiné, nezanedbatelné výhody - topení interiér přece jenom trochu prohřeje. Vnitřek vozidla je totiž také promrzlý, a řidiči se v takovém prostředí nemusí při jízdě cítit zrovna v pohodě. A budou se tak, chtě nechtě, nějakou dobu obtížněji soustřeďovat na okolní provoz, se všemi případnými neblahými důsledky. Pochopitelně díky chladem zpomaleným reakcím.

Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?

Za volnoběh i „mastná“ pokuta

Ale - i v tom je háček. A to v podobě ekologických hledisek. Zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž jasně říká, že: „řidiči nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, či znečišťováním ovzduší.“ Nebo právě „zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu.“  Delší stání na volnoběh je tedy zákonem výslovně zakázáno. S hrozící docela „mastnou“ pokutou.

22.02.2021
autor: Ivan Mašek
Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?
Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?
Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?
Zahřívání motoru na volnoběh? Ano nebo ne?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
2625x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Bridgestone žaluje Apollo Vredestein

Společnost Bridgestone podala žalobu na indicko-nizozemský Apollo Vredestein kvůli značce pneu Pinza.
Celý článek

Novinka na trhu: Nordman Solstice 4

Nokian přišel s řadou Nordman už v roce 2004, nicméně vloni ji znovu oživil jako svou nezávislou značku.
Celý článek

Vítěz testů: PremiumContact 7

Nadprůměrné výkony na suché i mokré vozovce, jistá a bezpečná jízda. Skvělá vizitka novinky od Continentalu.
Celý článek

Test letních pneu podle Autoklubu ČR

Dvacítka nejlepší letní pneu s rozměrem 205/55 R16 na českém trhu pro rok 2024? Vsaďte na jistotu!
Celý článek
Zpět na výpis