Jízda v zimních podmínkách klade na řidiče, ať už si to připouštíme nebo ne, mnohem vyšší nároky. Mějte proto stále „oči na stopkách,“ jezděte s rozvahou, raději pomaleji, a snažte se mít situaci vždy pod kontrolou.
Ovšem, dřív než vůbec vyjedete na cesty, měli byste v každém případě nejprve z vozidla odstranit napadaný sníh, pokud se na něm drží, stejně jako námrazu. Ať máte ničím nerušený výhled - což je bezpochyby velmi důležité. Zkušení praktici ještě doporučují zbavit případné sněhové břečky a ledových zmrazků i prostor mezi blatníky a koly, aby se mohla lehce a bez problémů otáčet.
A když už jsme u kol - v zimě jezděte raději jen na zimních pneumatikách. Jak také jinak? I přes pokrok, který v posledních letech doprovází celoroční pneu. Pokud je vozovka zasněžená nebo dokonce namrzlá, „zimáky“ přece jenom zaručují lepší přilnavost, kratší brzdnou dráhu i potřebnou jízdní stabilitu.
Určitě neuděláte chybu, pokud při samotné jízdě budete neustále sledovat provoz v okolí vašeho vozidla. Můžete tak nejen přizpůsobovat rychlost jízdy měnícím se podmínkám, ale lépe se vám bude dařit udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidel před vámi. Značné riziko představují třeba světelné křižovatky. I mírné sešlápnutí brzdy může vést k nebezpečné kolizi, když nebudete mít před sebou dost místa.
Proto se situacím, ve kterých by bylo třeba na kluzkém povrchu prudce zabrzdit, vyhýbejte co to dá. A bezvýhradně nespoléhejte ani na systém ABS. Ovšem i při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost.
Samozřejmě, že také akcelerace by měla být plynulá, aby kola zabírala bez prokluzování. Spojku proto uvolňujte jen zvolna, a s plynem zacházejte jako v rukavičkách. A když i přesto prokluzují, zkuste se rozjíždět na zařazený druhý, nebo snad dokonce třetí rychlostní stupeň. Převodovka pak nezapracuje tak razantně, a v tomto případě rozhodně účinněji.
A co při jízdě do zasněženého stoupání? Tady se zase snažte jet na co nejvyšší rychlostí stupeň, a to tak dlouho, dokud to motor bude ještě zvládat. Na kola se totiž při takovém stylu jízdy přenáší méně točivého momentu, a proto i prokluzovat budou méně.
Zkrátka - při zimních jízdách obecně mějte na paměti, že vaše vozidlo se na silnici bude chovat zcela jinak než v létě. Snažte se proto za všech okolností co nejvíce přizpůsobit ovládání vozidla zimním podmínkám tak, abyste po zasněžených nebo zledovatělých cestách vždy jezdili bezpečně.
A víc než kdy jindy platí, že by na mokré, zasněžené vozovce měl být rozestup mezi auty až třikrát delší než za sucha. Berte současně v potaz, že jiní řidiči nemusí být volantem zrovna příliš zdatní. Nakonec určitě nebude na škodu, pokud si někde na vhodném bezpečném místě vyzkoušíte, jak bude váš automobil reagovat třeba právě při brzdění na zasněžené, případně i zledovatělé, silnici.
Na závěr jen dodejme, že během minulého zimního období znamenaly policejní statistiky kvůli námraze, sněhu a náledí celkem 4 085 nehod, při nichž 11 lidí přišlo o život, přes padesát osob bylo zraněno těžce, a víc než tisícovka lehce…
Zdroj: BESIP