Nahoru
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1215x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Filtry pevných částic - jen samé potíže?

Neustálé zpřísňování emisních norem v rámci zemí Evropské unie je samozřejmě kapitola sama pro sebe. Zjednodušeně viděno - čím jich je víc, tím větší komplikace mohou majitelé aut s moderními naftovými očekávat. Opravdu?

Nový článek

Pro co nejnižší emise

Snižování podílu škodlivých emisí, vycházejících ze stále rostoucího počtu spalovacích motorů, je pro budoucnost lidstva pochopitelně velmi důležité. Vše tedy začalo normou EURO 1 v roce 1992, a současnou EURO 6 z roku 2014 to jistě zdaleka nekončí. Jako první tedy přišlo ke slovu jejich omezování propracovanějšími technologickými postupy při výrobě. Tím ovšem došlo k tomu, že modernější motory začaly produkovat částice tak malé, že už je tehdejšími metodami zase nešlo dál eliminovat.

Nový článek
 

Od recirkulace po DPF

Nastal tak čas třeba pro recirkulaci výfukových plynů v okruzích ERG, a později pro tolik diskutované filtry pevných částic DPF. A to od normy EURO 3, když „pětka,“ platná od září 2010, už znamenala povinné filtry ve všech nových autech. Filtry pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter) mají zabraňovat právě oněm velmi jemným prachovým částicím v úniku do ovzduší.

Nový článek

Tím, že je během jízdy zachytávají uvnitř, v jakýchsi keramických vložkách s labyrintem poloprůchodných kanálků. Při vyšších rychlostech se potom filtry regenerují, když je v sobě, za vysokých teplot, přepalují na neškodný popel. Čímž se jejich kapacita nevyhnutelně zaplňuje až k mezním hodnotám.

Podle stylu jízdy

Z toho ovšem také plyne, že moderním dieselovým motorům s DPF rozhodně nesvědčí třeba časté jízdy po městě. V městském provozu se obnovovat pořádně nestačí. Potřebují na to totiž asi tak 500 až 1 000 kilometrů - samozřejmě podle stylu jízdy. Časté a prudké akcelerace, navíc se studeným motorem, podíl pevných částic jen zvyšují, tentokrát díky nedokonalému spalování.

Nový článek

A filtr se pak musí regenerovat mnohem častěji. Navíc regenerace při rychlostech pod šedesát kilometrů za hodinu nefunguje tak, jak by měla. Ideální by proto byla občasná, asi pětiminutová, jízda po dálnici tak „stodvacítkou.“

Poruchovost padesát na padesát?

Dobrou zprávou však je, že pokud DPF filtry, vyráběné před lety, vydržely u osobních automobilů zhruba 60 tisíc kilometrů, dnes je s nimi možno najet i dvakrát kolik. Navíc se již nemusí, za nemalé peníze, hned celé měnit za nové, ale mnohdy je stačí „pouze“ vyčistit za částky mnohonásobně nižší.

Nový článek

Přitom asi polovina motoristů řeší omezenou účinnost filtrů zejména právě kvůli jejich zanesení na hranici kapacity. Další příčinou potom bývají různé technické závady, třeba u systému EGR ventilů, vstřikovačů, na hadicích sání, a podobně.

20.11.2020
autor: Ivan Mašek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1215x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Naskladnili jsme pro vás Agate ST22 pneumatika, která spojuje výkon a výhodnou cenu

Agate ST 22 je navržena pro maximální stabilitu a spolehlivost v různorodých podmínkách. Vylepšená směs běhounu zvyšuje přilnavost na mokré vozovce a prodlužuje životnost.
Celý článek

Sebring – kvalitní pneumatiky z koncernu Michelin nyní za akční cenu se servisem ve Slaném

Kvalitní pneumatiky z koncernu Michelin nyní za akční cenu se servisem ve Slaném.
Celý článek

Jaký je rozdíl mezi pneumatikami M+S a 3PMSF

Jaký je rozdíl mezi pneumatikami M+S a 3PMSF. Musí být na pneumatikách symbol hory s vločkou? více se dočtete v následujícím článku
Celý článek

5 značek pneumatik, které jsou levné, ale přesto kvalitní.

Lámete si hlavu s pořízením pneumatik na zimu a při tom úplně nevykrvácet? Vybrali jsme pro vás 5 značek, které jsou levné a při tom vás jejich kvalita překvapí.
Celý článek
Zpět na výpis