Mezi podzimní, a samozřejmě také zimní, záludnosti bezesporu patří i námraza na vozovce. Měly by před ní včas varovat - modré patníky.
Není to sice žádná žhavá novinka. Ministerstvo dopravy s tímto nápadem přišlo už před lety. Řidiče by měly s předstihem upozorňovat na nebezpečné, kluzké úseky, kde je může překvapit námraza. Nejen na dálnicích a silničních mostech, které v chladném počasí velmi ochotně promrzají, a námraza se na nich tak tvoří mnohem snáze, ale i před nebezpečnými zatáčkami, rybničními hrázemi, můstky a podobně.
Modrými patníky, tedy správně směrovými sloupky, by měly být označeny také silniční úseky, kde často vznikají třeba sněhové jazyky. Když už klasické, dřevěné sněhové zábrany, které v minulosti hojně lemovaly silnice, jako prevence proti závějím, prakticky vymizely. Jenomže co naplat, až polovina z nich byla každoročně zcela prozaicky rozkradena, a navíc je prý neměli v oblibě zemědělci.
Dopravní experti tehdy modré směrové sloupky vesměs uvítali. Řidiči by měli vědět, kde na ně číhá nebezpečí. Vesměs, tedy ne všichni. Skeptici se už předem obávali, že je potká podobný osud jako zábrany - že se zase budou rozkrádat. Protože prý jsou atraktivnější než klasické bílé, a noví „vlastníci“ z nich budou mít roztomilejší poštovní schránky před svými domky. Na jejich slova došlo. Ostatně - kdo by se u nás v Čechách, na Moravě i ve Slezsku vlastně divil?
Nejvíce zastoupeny jsou na našich silnicích samozřejmě bílé směrové sloupky s černými pruhy, doplněné oranžovými odrazkami - to po směru jízdy. Z druhé strany, proti směru jízdy, nesou odrazky bílé. Lemují krajnice pro lepší orientaci, a při nepříznivém počasí řidičům říkají: Cesta vede tudy! Čas od času se ale ještě můžete setkat i se sloupky červenými. Mají také zvláštní význam.
K vidění jsou především na takových úsecích, v nichž se na silnice napojují takzvané účelové komunikace - třeba polní cesty. Řidičům signalizují, že právě tady by raději měli zpomalit, a pokračovat se zvýšenou opatrností. A počítat s tím, že z nich něco může náhle vyjet. I přesto, že máte samozřejmě přednost v jízdě.
Patníky, tedy kamenné kvádříky podél cest, stavěli už staří Římané. Zcela pragmaticky, pro snazší nasedání na koně, a pochopitelně i sesedání. Jezdci se o ně opírali patou - odtud tedy český název. Jejich původní poslání sice ztratilo v proudech staletí svůj význam, ovšem s rozvojem motorismu se staly důležitým bezpečnostním prvkem. Právě za snížené viditelnosti v podzimním a zimním období.