Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
AdBlue je, když…
AdBlue je, když…
AdBlue je, když…
AdBlue je, když…
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1790x
Článek zobrazen:
3x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

AdBlue je, když…

Řekněme rovnou - adBlue je pro automobily s dieselovými motory, plnícími emisní normu Euro 6, vlastně nesmírně cenná tekutina. Pokud vám totiž dojde, nikam už nepojedete. Auto prostě nenastartuje - a konec.

Močovina a destilovaná voda

Aditivum s obchodním názvem adBlue, zavedeným německou Asociací automobilového průmyslu (VDA), má za úkol snižovat podíl škodlivých oxidů dusíku právě v naftových vozech. Jde o kapalinu, složenou asi z jedné třetiny syntetickou, uměle vyrobenou močovinou, chemik by řekl diamidem kyseliny uhličité (CH₄N₂O), a destilovanou vodou.

AdBlue je, když…

Prakticky bez zápachu, s přísnými nároky na kvalitu jednotlivých složek. Z toho je zřejmé, že taková močovina nemá s klasickou močí, kterou koneckonců vylučují všichni savci, pranic společného. 

V popředí zájmu SCR

A jestliže v nedávné minulosti byly hlavním tématem pro automobilky systémy start-stop, nebo filtry pevných částic DPF, dnes je v popředí zájmu, pro změnu, selektivní katalytická redukce (SCR). Tedy taková redukce zplodin, při níž se do výfukového potrubí vstřikuje právě močovina. Ale filtry DPF, nebo EGR ventily, současně zůstávají. To proto, že DPF zbavují výfukové plyny zejména oxidu uhličitého (CO₂), ale katalytická redukce SCR zase významně snižuje oxidy dusíku (NOx). Což má přímou souvislost s normou EURO 6, kde jde právě o co nejnižší emise NOx. Řešení s EGR ventily sice také snižovalo množství oxidu dusíku, postačovalo však jen pro Euro 5, a na „šestku“ už v podstatě nemělo.

AdBlue je, když…

Vyšší chemická?

Ani snad tolik ne. Princip je v zásadě prostý, a všechno na sebe plynule navazuje. Trysky vstřikují aditivum AdBlue před katalyzátor SCR. V tom okamžiku dojde k řízené chemické reakci s uvolněním amoniaku (NH₃) a oxidu uhličitého (CO₂). A právě amoniak, lidově čpavek, jako klíčová postava celého procesu, reaguje s oxidy dusíku (NOx), které rozloží na čistý dusík a vodní páru. Vše ale až po dosažení teploty okolo 180 stupňů Celsia.

AdBlue je, když…

Kdy se motor zastaví?

Při průměrné spotřebě asi tři čtvrtě litru adBlue na tisíc kilometrů, je však třeba její optimální hladinu stále hlídat. I když systém sám pomocí kontrolky upozorňuje na její nízký stav, pokud ji budete ignorovat, a kapalina dojde, motor se zastaví, a už jej nebude možno znovu nastartovat. Ne, že by auto bez adBlue vůbec nemohlo jet, když nedošlo palivo, ale proto, aby dál nemohlo nezodpovědně znečišťovat ovzduší. Vše samozřejmě v souladu s předpisem Evropské hospodářské komise OSN, číslo 83.

AdBlue je, když…

Tisícovka na dojetí

Systém je navíc tak chytrý, že i když nádržku doplníte třeba čistou „destilkou,“ případně jinou náhradní tekutinou, po pár kilometrech pozná, že jste se jej pokusili obelstít. Nicméně dá vám na dojetí slušných - to se zase musí uznat - ještě zhruba tisíc kilometrů.

01.10.2020
autor: Ivan Mašek
AdBlue je, když…
AdBlue je, když…
AdBlue je, když…
AdBlue je, když…
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1790x
Článek zobrazen:
3x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Bridgestone žaluje Apollo Vredestein

Společnost Bridgestone podala žalobu na indicko-nizozemský Apollo Vredestein kvůli značce pneu Pinza.
Celý článek

Novinka na trhu: Nordman Solstice 4

Nokian přišel s řadou Nordman už v roce 2004, nicméně vloni ji znovu oživil jako svou nezávislou značku.
Celý článek

Vítěz testů: PremiumContact 7

Nadprůměrné výkony na suché i mokré vozovce, jistá a bezpečná jízda. Skvělá vizitka novinky od Continentalu.
Celý článek

Test letních pneu podle Autoklubu ČR

Dvacítka nejlepší letní pneu s rozměrem 205/55 R16 na českém trhu pro rok 2024? Vsaďte na jistotu!
Celý článek
Zpět na výpis