Fólie na sklech automobilů jsou v zásadě velmi praktickou záležitostí. Díky UV filtru nebudete vystaveni škodlivému záření. V letních parnech s jejich pomocí snížíte teplotu uvnitř. Budete mít větší soukromí. Přispějete k jejich vyšší pevnosti. A případní nenechavci neuvidí, co máte uvnitř.
Má to ale svá pravidla. Nemůžete si na skla nalepit jen tak nějakou fólii z hobby marketu. I okenní autofólie musí mít homologaci Ministerstva dopravy ČR, podle zákona č. 56/2001 Sb., předpisů EHK č. 43 a vyhlášky MDS ČR č.341/2002 Sb. A nemůžete to „zmáknout“ sami. Takzvanou „úpravu zasklení“ mají na starosti jen specializované firmy, které vám současně vystaví i homologační kartičku s vyznačeným typem použité fólie, včetně VIN kódu vozidla a „espézetky.
Policisté, nebo i technici z STK, ji pak při kontrole vyžadují k předložení, a bude dobré, když ji bude mít u sebe. Policisté samozřejmě mohou, podle zákona, měřit propustnost fólií. Platné předpisy praví, že například čelní sklo musí propouštět nejméně 75 procent, a přední boční nejméně 70 procent dopadajícího světla. U zadního okna nic neřeší, to může klidně být zatmavené docela - kromě zadní brzdové svítilny. Stejně jako zadní boční okénka.
Přitom samotná kartička, jako důkaz pravosti, nemusí stačit, hlavně kvůli častým falzifikátům typových listů. Ministerstvo dopravy proto vyžaduje, aby parametry „upraveného zasklení“ prověřily právě STK ještě pomocí tintmetrů, stejných jako mají policisté.
Tedy přístrojů, pracujících na principu měření vlnových délek světla. Mají tak v rukou silný nástroj proti některým motoristům, kteří se často s nimi o příliš tmavých oknech přeli.
Někdy právem, někdy ne, a to zejména proto, že prakticky všechny nové automobily mají okna zabarvená už z výroby - právě na zákonné hranici propustnosti. A když na ně ještě přidáte další fólii, logicky nemůžete uspět. Ovšem laicky si můžete změřit propustnost vašich fólií třeba s aplikací Tint metr pro chytré telefony, a včas tak předejít možným nepříjemnostem.
Pokud je totiž fólie příliš tmavá, jde přestupek s blokovou pokutou až pět tisíc korun. A musíte fólie odstranit. Když ale policisté naměří propustnost pod 20 procent - to už uvnitř auta stěží něco rozeznáte - přestupek předávají správnímu orgánu, a řidiči mohou další jízdu i zakázat. Pokuta? Od 5 do 10 tisíc korun, případně zákaz řízení na šest měsíců až jeden rok.