Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
3019x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…

Málo nahuštěné pneumatiky ojedete až o polovinu rychleji. Dochází totiž k nadměrnému sjíždění vnějších částí, což navíc přináší, mimo jiné, i jejich nižší přilnavost. A jsou-li na přední nápravě, tak i nedotáčivost vozidla.

Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…

Co je horší?

Kromě toho prodlužují i brzdnou dráhu a zvyšují valivý odpor - spotřeba paliva pak citelně stoupá. U naopak přehuštěných pneu zase rychleji opotřebuje střední část běhounu. A pokud jsou namontovány na zadní nápravě, vedou k větší přetáčivosti vozidla.

Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…

Co je horší? Praxe ukazuje, že rozhodně budete víc pokoušet osud jízdou na podhuštěných gumách, než naopak. Přesto, jak ukazují nejrůznější průzkumy, více než padesát procent řidičů jezdí právě na těch dlouhodobě podhuštěných…

Na teplotě záleží!

Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…

Přitom ke změně tlaku v pneumatikách dochází v přímé závislosti na teplotě vzduchu. Čím je studenější, tím je tlak pochopitelně nižší. A naopak. Vědci spočítali, že klesne-li například teplota vzduchu o deset stupňů Celsia, tlak na to reaguje snížením zhruba o 10 kPa, tedy o jednu desetinu baru. Pro přesnost měření by prý neměla okolní teplota překročit 20 stupňů, což ale lze dodržet snad jen v laboratorních podmínkách.

Vždy za studena

V praxi si tak musíme vystačit s teplotami, jaké právě ukazuje teploměr. V každém případě, pokud možno, dodržujte pravidlo, že pneumatiky nikdy nehustíme zahřáté.

Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…

Správné, tedy výrobcem předepsané hodnoty, najdete většinou na víčku od nádrže, na sloupku u dveří, v manuálu k vozidlu, i na internetu. A nezapomeňte, že jsou uváděny „za studena“. A za studena všeobecně znamená, že vozidlo v posledních asi třech hodinách stálo na místě. Nebo že po této době ujelo jen něco přes kilometr.

KPA a PSI?

Dávejte také pozor na nejvyšší možnou hodnotu, na jakou lze pneu vůbec napumpovat, aniž by došlo k nějaké újmě. Najdete ji na boku v podobě vyražených písmen KPA nebo PSI, spolu s číselným kódem.

Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…

Údaje v KPA znamenají kilopascaly, PSI zase libry na čtvereční palec (pound per square inch) - když 100 kPa se rovná jednomu baru, stejně jako 14,5 PSI. Jen dodejme, že jeden bar odpovídá zhruba jedné, dříve tak oblíbené, staré dobré atmosféře (atm). Takže si vše můžete přesně spočítat…

Raději častěji

Kontrolovat tlak v pneumatikách bychom měli, podle odborníků, průběžně před každou jízdou, avšak minimálně aspoň jednou za měsíc.

Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…

Ale pokud jsou vystaveny častým změnám teplot, jako třeba v těchto dnech s výrazně chladnými rány, kdy se teploty mohou během dne lišit hned o pěknou řádku stupňů, raději ještě častěji.

09.09.2020
autor: Ivan Mašek
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Pneumatiky podhuštěné a přehuštěné…
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
3019x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Lamborghini Huracan končí výrobu

Automobilka Lamborghini se loučí s modelem Huracán a vyrábí limitovanou edici tohoto vozu.
Celý článek

Bridgestone žaluje Apollo Vredestein

Společnost Bridgestone podala žalobu na indicko-nizozemský Apollo Vredestein kvůli značce pneu Pinza.
Celý článek

Novinka na trhu: Nordman Solstice 4

Nokian přišel s řadou Nordman už v roce 2004, nicméně vloni ji znovu oživil jako svou nezávislou značku.
Celý článek

Vítěz testů: PremiumContact 7

Nadprůměrné výkony na suché i mokré vozovce, jistá a bezpečná jízda. Skvělá vizitka novinky od Continentalu.
Celý článek
Zpět na výpis