Laik se diví, a odborník - leckdy právem, prostě žasne. To při pohledu na celou řadu motorových vozidel, motocykly nevyjímaje, s jakými možnými i nemožnými variantami obutí brázdí naše silnice.
Pro ekologickou, komfortní, ale hlavně bezpečnou jízdu jednostopých i dvoustopých vozidel, je samozřejmě nejvhodnější, mají-li obuty na všech kolech pneumatiky shodných rozměrů, konstrukce, dezénu, rychlostního i nosnostního indexu.
A ještě lépe - i od stejného výrobce. A to buď nové, nebo asi tak podobně sjeté. Všechny podrobnosti potom nabízí Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Co když ale nebude zbytí, a budeme muset, v nouzi nejvyšší, sáhnout i po jiných pneu? Takových, které jsou zrovna po ruce? Tady je každá rada drahá, protože třeba pneu s rozdílným stupněm opotřebení není radno obouvat. A když už, tak výrazněji sjeté patří rozhodně dopředu.
Ani pneumatiky, byť od stejného výrobce, ovšem z jiných modelových řad, například z ekonomické a prémiové, nelze dost dobře vhodně „namíchat.“ Stejně jako pneumatiky s rozdílnými rychlostními a nosnostními indexy. Poslouží snad jen na dojetí.
To platí nejen pro automobily, ale i pro motocykly. Co zákon výslovně nezakazuje, je kombinace zimních pneu na jedné, a letních na druhé nápravě. Výrobci před tím ale důrazně varují. Vozidlo se totiž může, a s největší pravděpodobností také bude, chovat velice nevyzpytatelně. A to nechceme.
Ideální tak je, pokud vyměníme vždy hned celou sadu pneumatik najednou. V praxi, zejména u některých spořivějších motorkářů, to však tak nebývá. A nahrazují vždy jen takové pneu, ať už přední nebo zadní, které je zrovna na řadě. Tedy nejvíc ojeté. S tím, že když sedí rozměry zapsané v TP, a vzorky jsou stále v limitu, nikdo nic víc zkoumat nebude.
Pneumatikáři přenesli, už před drahnou řádkou let, veškerou odpovědnost za pravidelnou péči o pneu na spotřebitele, tedy na řidiče.
A jen oni rozhodují o tom, kdy a jak budou pneumatiky měnit. I přesto bychom zapomínat na bezpečnost nejen svou, ale i ostatních účastníků silničního provozu, v žádném případě neměli.