Nahoru
Dolu
KontaktyB2BAutoMotoČtyřkolkaServisBlog
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
156x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Jak mít tlak v pneumatikách pod kontrolou?

Podhuštěné nebo přehuštěné pneu vadí

O tom, že správně nafouknuté pneumatiky zásadně ovlivňují jízdní vlastnosti automobilu, slyšel snad každý motorista stokrát. A stejně se ne každému daří mít jejich správný tlak vždy v pořádku. Protože pouhá kontrola jen očima nestačí.

Jaké hodnoty jsou správné?

Tlak v pneumatikách osciluje u většiny běžných osobních automobilů okolo hodnoty 2,2 baru. Přesné číslo, předepsané výrobcem, najdete většinou na víčku od nádrže, na slouku u dveří, v manuálu k vozidlu, a jistě i na internetu.

Nový článek

Přitom odborníci doporučují tlak přeměřovat, nejlépe spolehlivým tlakoměrem, přibližně každé dva týdny. S tím, že případné přehuštění o jednu, dvě desetiny baru -  víc ne - by nemělo ničemu vadit. Dokonce prý můžete zaznamenat mírně zlepšení řízení - lehčí zatáčení i kratší brzdnou dráhu.  

Nápadný hlídač

Pokud ale za vás tlak hlídá systém TPMS -Tire Pressure Monitoring System, přímý i nepřímý, máte napůl vystaráno. Řidiče varuje před nedostatečným nahuštěním pneumatik, způsobeným zejména jejich poškozením.

Nový článek

Princip je v zásadě jednoduchý. Čidla zabudovaná v kolech, zjednodušeně řečeno, vysílají různé signály do řídicí jednotky, a pokud se s některým z nich děje něco nedobrého, budete to hned vědět. Od listopadu 2014 je systém povinný pro všechna nová auta jezdící v zemích Evropské unie.

Přímý systém

U přímého systému TPMS tlak zjišťují - pro každou pneumatiku zvlášť – například senzory spojené s ventilky. Hodnoty přenášejí do palubního počítače, takže na displeji okamžitě vidíte, jak na tom jsou v reálném čase.

Nový článek

Přímý systém TPMS má však i nevýhody, zejména finanční. Máte-li dvě sady pneumatik, tedy letní i zimní, je třeba mít senzorů hned osm. Nemluvě o někdy složitějším spárování s řídicí jednotkou, i o celkově vyšší ceně.

A nepřímý?

Nepřímý TPMS jde na to jinak. V tomto případě pomáhají analyzovat a porovnávat rychlost otáčení a vibraci kol systémy ABS i ESP. Naměřená data sice také putují do palubního počítače, nicméně nejde již o hodnoty tlaku, nýbrž o jejich celkový fyzický stav.

Nový článek

Kontrolka v tom případě pouze hlásí, že s nimi prostě něco není v pořádku. Plusem je poměrně jednoduchá montáž, nižší cena, a kromě toho je systém zcela bezúdržbový.

Podhuštěné a přehuštěné

V každém případě platí, že málo nahuštěné pneumatiky ojedete až o polovinu rychleji, díky nadměrnému sjíždění vnějších částí. Způsobují ještě, mimo jiné, nižší přilnavost k povrchu, a pokud jsou na přední nápravě, tak i nedotáčivost vozidla.

Nový článek

Nakonec prodlužují i brzdnou dráhu a zvyšují valivý odpor - spotřeba paliva pak citelně stoupá. U těch přehuštěných se zase nadměrně opotřebovává střední část běhounu, a na zadní nápravě vedou naopak k větší přetáčivosti.

Dobrá zpráva?

Je tady ovšem i „dobrá“ zpráva. Dopravní policisté vám dát pokutu jenom kvůli málo nebo hodně nahuštěným pneumatikám nemohou. Jen za jejich nesprávný rozměr, případně nedostatečnou hloubku dezénu.

Foto: Jan Říha, Megamax24

23.07.2020
autor: Ivan Mašek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
156x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Benzin a nafta. Jak se to rýmuje?

Až třicetkrát za měsíc se řidiči na benzince spletou, a natankují do nádrže nesprávné palivo. Jak je to možné?
Celý článek

Když „stěrače nestírají“

Měníte stěrače jednou ročně? A to vám poradil kdo? Ani experti se totiž neshodnou, jak často. Co je správně?
Celý článek

Jak mít tlak v pneumatikách pod kontrolou?

Pokutu jenom kvůli málo nebo hodně nahuštěným pneumatikám nedostanete. Přesto si správný tlak hlídejte!
Celý článek

S jakou výbavou za hranice všedních dnů?

Lékárnička, vesta a trojúhelník. Tři věci v povinné výbavě. U nás víc netřeba. Jinde to ale nestačí. Proč asi?
Celý článek
Zpět na výpis