Motorkáři umírají při nehodách až 20 krát častěji než automobilisté. Spočítala to Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC). A aby toho snad nebylo málo, počet nehod se stále zvyšuje. Navíc k nim dochází až z 60 procent na odlehlých silnicích, často jen s řídkým provozem.
Kolikrát je tedy jen dílem náhody, že si projíždějící motoristé nehody vůbec všimnou, a zavolají pomoc? Pokud toho není z nejrůznějších důvodů schopen sám motorkář… Systémy, které se v takových případech samy aktivují a vyšlou signál záchranářům, samozřejmě existují. Například v nově vyrobených evropských automobilech jsou od dubna roku 2018 dokonce jejich povinnou součástí. Systém s názvem eCall umožňuje propojení - přes mobilní sítě - havarovaného automobilu přímo s centrem tísňového volání. Auto si tak pomoc přivolá samo.
Motorkáři se dosud mohli vybavit třeba zařízením s názvem Cosmo moto, které je už nějaký čas na trhu. Podrobně jsme o něm, v článku s názvem Světlo pro motorkáře přivolá i pomoc, psali už v listopadu 2018.
V podstatě jde o přídavné světlo na přilbu, které však může v případě pádu, díky vestavěnému gyroskopu a senzorům detekující pohyby jezdcovy hlavy, přes stejnojmennou aplikaci v chytrém mobilu automaticky přivolat nouzovou pomoc, s udáním přesných souřadnic místa události. Služba je dostupná samozřejmě v rámci předplatného.
Německá společnost Bosch šla ještě dál, a její systém v rámci projektu Help Connect, podobného automobilovému eCall, lze včlenit nejen do přileb, ale i do motocyklu samotného a dalšího motorkářského vybavení. Například do kalhot, bund, rukavic a podobně. Přivolá tak pomoc i motorkářům, kteří zůstanou v místě nehody ležet třeba v bezvědomí.
Zjednodušeně řečeno, jakmile se s vámi bude dít něco neobvyklého, čidla přes propracované algoritmy rozpoznávající nejrůznější varianty nárazů, automaticky spustí z mobilní aplikace Vivatar tísňové volání, včetně přesných dat z GPS. A asistenti z Help Connect, kteří jsou v pohotovosti čtyřiadvaceti hodin, sedm dní v týdnu, okamžitě vyšlou záchranný tým.
Systém - s hlasovou asistencí angličtině a v němčině - je dostupný, kromě Německa, i v dalších deseti evropských zemích.
Konkrétně ještě v Belgii, Francii, Velké Británii, Itálii, Irsku, Lucembursku, Nizozemsku, Rakousku, Španělsku a Švýcarsku. Ale zatím jen pro motoristy, kteří mají účet u některého z německých poskytovatelů mobilních služeb.