Ať už měníte pneumatiky na svém vozidle nebo motocyklu z jakéhokoliv důvodu, nezapomínejte se současně podívat na brzdy. Tedy - nejen podívat, samozřejmě.
To proto, že zejména brzdy potřebují pro svoji správnou funkci náležitou péči. Během jízdy se pochopitelně zanášejí nejrůznější nečistotou nejen z cest, ale i ze samotného brzdového obložení.
O jejich stoprocentní účinnosti tak můžete po čase s úspěchem pochybovat. A výměna pneu, nebo brzdových destiček, je zrovna tou správnou chvílí na jejich vyčistění. Nemluvě o tom, že bychom měli s nimi zajet do servisu alespoň jednou za rok na pravidelnou kontrolu, i když si myslíme, že pracují stále stejně spolehlivě.
Brzdy jsou prostě nesmírně důležitou součástí automobilu i motocyklu, a jejich nesprávná funkce je často příčinou řady nebezpečných dopravních nehod s tragickými následky. Časem jejich účinnost klesá, dochází k prodlužování brzdné dráhy, a pokud ještě navíc nemají stejný účinek na všech kolech, můžete se v okamžiku brzdění dostat rovnou do nekontrolovatelného smyku.
Ostatně, jak uvádějí dobové prameny, jako první při dopravní nehodě zahynul ve svém automobilu právě pro selhání brzd jistý obchodník Henry Lindfield. A to už v roce 1898, při cestě z Londýna do Brightonu. Takže nic nového pod Sluncem.
Opravu brzd samotných, nebo snad hned celého brzdového systému svépomocí ovšem nikomu nedoporučujeme. Tu raději svěřte zkušeným mechanikům. Můžete se ale pokusit brzdy zbavit aspoň toho nejhoršího, například s pomocí některého ze speciálních čističů.
Většinou spolehlivě odstraňují veškeré nečistoty, stopy po vyteklé brzdové kapalině nebo oleji, zbytky z brzdových destiček podobně. Chybu určitě neuděláte, pokud sáhnete po jednom z nejlepších čističů brzd na trhu s názvem JMC A1. Práce s ním je opravdu snadná a můžete jej použít nejen na brzdy, ale i na spojkové díly, alternátory, karburátory, startéry, palivová čerpadla a na další části motorů. Nenajdete v něm žádné aromatické nebo halogenované uhlovodíky, sám po sobě nezanechává žádné stopy, a kromě toho se rychle odpařuje.
Samozřejmě nezapomínejte ani na pravidelnou kontrolu hladiny brzdové kapaliny. A v případě potřeby na její výměnu za „čerstvou“. Odborníci dokonce doporučují minimálně dvouleté intervaly. A to proto, že brzdové kapaliny obecně jsou silně hygroskopické. Což znamená, že jsou schopny na sebe „navázat“ veškerou vodu z okolí. Tím se vlastně samovolně ředí, snižují svůj bod varu z původních 250 stupňů Celsia na takových 130. Takže potom častým a prudkým brzděním dochází v takové brzdové kapalině - vlivem tepla - k tvorbě nežádoucích plynových bublinek, a při každém dalším sešlápnutí pedálu dochází víc a víc spíš ke stlačování plynu, než jinak nestlačitelné kapaliny. A povel od brzdových kotoučů se k brzdovým destičkám, aby dělaly to, co umí nejlépe, dostává jen pomalu. Pokud vůbec – v tom nejhorším případě.