Pokud nepřijde ještě něco lepšího, mohla by to dokonce být pro mnoho motorkářů obecně, a pro milovníky motocyklů Harley-Davidson zvlášť, nejlepší zpráva roku.
Právě v těchto dnech se totiž motoristické weby na internetu doslova „rozsvítily“ zprávami o novém patentu společnosti Harley-Davidson pod názvem „Gyroscopic Driver Support Device“ (patent DE102019217875A1).
Popisuje gyroskopický systém, který má usnadňovat ovladatelnost jejích tradičně těžkých strojů i při velmi nízkých rychlostech, udržovat je ve stále vzpřímené poloze, a zabraňovat tak jejich nechtěnému pádu.
Jestliže hmotnost strojů není při samotné jízdě žádnou velkou překážkou, při nízkých rychlostech, a zejména pak při snaze o zastavení a zaparkování, už ale problémy působit může.
Mladým, nezkušeným jezdcům, kteří harleye třeba teprve objevují, ale i těm starším, kterým s věkem přece jenom ubývá sil. A gyroskop by jim rozhodně pomohl.
Patent přitom naznačuje, že jde o tradiční rotující hmotnostní gyroskop s inerciální jednotkou, pracující na stejném principu jaký například NASA použila už při vesmírném programu Apollo. Pracuje s nezávislým elektrickým motorem, který jej roztáčí v rozmezí od 10 000 do 20 000 otáček za minutu, a tím motocyklům zajišťuje potřebnou stabilitu při velmi nízkých rychlostech.
Přestane zase fungovat až poté, kdy se rychlost následně zvýší na přibližně 4,8 kilometrů za hodinu a výš. Potom už gyroskopický stabilizační efekt začínají vytvářet vlastní kola motocyklu. Samozřejmě, že vše se děje ve spojení s počítačově řízeným lineárním ovladačem.
Navíc společnost Harley-Davidson počítá s tím, že systém bude přímo součástí motocyklu. A to „v krytu za sedadlem a nad zadním kolem,“ tedy snad v nosiči zavazadel Tour Pack.
Bude jej ale možno kdykoli odstranit, jakmile jezdec uzná, že už pro něj nebude mít využití. A údajně s ním bude možné dovybavit i některé starší modely H-D.
Patent sice podala společnost H-D v USA už v roce 2018, a v Německu vloni, s jeho odhalením ale poprvé přišel až nyní americký web Cycle World, obecně uznávaný jako „nejdůvěryhodnější zdroj informací a inspirací pro motocyklové nadšence“. Sám Harley-Davidson ovšem ještě oficiálně nepotvrdil, kdy by technologie mohla být uvedená na trh.
Jen připomeňme, že systémy pro vyvážení motocyklů používá také třeba Honda. Ovšem její „Riding Assist Technology“ nespoléhá na gyroskop. K natáčení předních vidlic a k drobným korekcím řízení nasadila elektromotory, podobné těm, které „oživují“ například přátelského humanoidního robota Asimo. A protože ASIMO je zkratka slov Advanced Step in Innovative Mobility, Honda tím vyvrací jakoukoliv podobnost se jménem Isaaca Asimova, světoznámého spisovatele sci-fi - kdyby to snad někoho napadlo.
Zdroj: Cycle World
Foto: patents.google.com/patent/DE102019217875A1/