Ano? To by ale neměl. A když už – jakou barvu mají výfukové plyny? Podle barvy kouře totiž poznáte, co mu chybí. Protože nekouřit je přece normální. I u automobilů.
Většina osobních, ale i nákladních automobilů, díky pokročilým emisním systémům, dnes už kouř z výfuků za běžných okolností nevypouští. Takže pokud ano, něco se s jejich motory děje. Přitom samotný kouř může mít hned několik podob. Od bílé nebo modré barvy, až po černou s několika odstíny šedi.
Pravda, bílou „mlhu“ vypouštějí při nízkých teplotách prakticky všechna vozidla se spalovacími motory, zvlášť když ještě nejsou optimálně zahřátá. Jde samozřejmě pouze o vodní páru z postupně se vypařující vody, usazené ve výfukovém potrubí. Tento jev má tedy přímou souvislost s výfukem, nikoli s motorem. Po několika kilometrech jízdy se pára za vozem sama od sebe vytratí.
Když se však pára ani poté nevytratí, může to být důsledek průsaku chladicí kapaliny do výfuku. Tam se zpravidla dostane - v lepším případě - díky volnému těsnění hlavy válců. V tom horším pak mohla hlava nebo přímo blok motoru rovnou prasknout. Chladicí kapalina v tomto případě pronikne do spalovacího prostoru, kde shoří spolu s palivem, a výfukem unikne jako pára ven. Dostane-li se však voda do spalovacího prostoru najednou a ve velkém, způsobí takzvaný „hydro lock,“ situaci, v níž se písty, vzhledem k její nestlačitelnosti, naráz zastaví a nevratně poškodí třeba ojnice. Bílý kouř z výfuku vašeho vozu je tedy tím nejhorším, co by vás mohlo potkat.
Modrý kouř je potom obecně znamením, že motor nadměrně spaluje olej. Což se děje především u starších vozů, přestože každá pohonná jednotka olej v malém množství spotřebovává tak jako tak. K nadměrné kouřivosti však dochází proto, že olej opět proniká do spalovacího prostoru třeba zase přes prasklé těsnění válců, netěsné pístní kroužky a podobně. A to tak dlouho, až dojde v krajním případě i k zadření motoru. Tedy pokud olej nebudete pravidelně kontrolovat a dolévat.
A kouří-li vaše auto „jenom“ černě, je to vlastně ještě ta nejlepší zpráva. Motor totiž do sebe ve většině případů dostává příliš bohatou směs, kterou nedokáže dokonale spalovat. Může jít také o nečistotami notně zanesený vzduchový filtr nebo vstřikovače, vadnou lambda sondu, i zmatenou řídicí jednotku, která na nějaký chybný signál z čidel zvýšila přívod paliva… Příčin může být mnoho jak u zážehových, tak u vznětových motorů, které by však s bezvadně fungujícím filtrem pevných částic černě kouřit vůbec neměly.