Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Dunlop cashback 2024
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Moto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Obliba čtyřkolek stále stoupá
Jaký řidičák na čtyřkolku?
Čtyřkolky pro celou rodinu.
Tříkolky? kapitola sama pro sebe.
Na vozítka pro -náctileté s ŘP skupiny AM i B1.
Velorex nebourá, nýbrž leští.
Na skútr stačí ŘP skupiny B
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
38976x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
3
Celkové hodnocení:
Články

Řidičák na skútr nebo čtyřkolku?

Rádi byste si pořídili skútr nebo čtyřkolku? A nevíte, jaký řidičák budete potřebovat? Není divu. Vždyť u nás máme dohromady šestnáct skupin a podskupin řidičských oprávnění. Kdo se v nich má vyznat…?

Na skútr stačí „béčko“

Na skútr stačí ŘP skupiny B

Pokud si vyberete skútr s objemem spalovacího motoru do 125 cm³, výkonem nejvýše 11 kW, a hlavně s automatickou převodovkou, můžete takový stroj v pohodě řídit s průkazem skupiny B. Od roku 2013 totiž platí, že tyto skútry patří do stejné kategorie jako osobní automobily.

Jaký průkaz na čtyřkolku?

Čtyřkolky pro celou rodinu.

Oprávnění k řízení čtyřkolek upřesňuje evropská směrnice o řidičských průkazech (91/439/EHS, případně 2006/126/ES), a § 81 u nás platný zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Zjednodušeně říkají, že k řízení čtyřkolek s motorem o výkonu do 15 kW, a s hmotností do 400 kilogramů (nebo 500 kg, jsou-li určeny k přepravě nákladu), stačí řidičské oprávnění skupiny B. Čtyřkolky s konstrukční rychlostí do 45 kilometrů za hodinu, jsou zákonodárci navíc považovány za mopedy, a proto je můžete řídit s oprávněními AM, A1, A i B.

Skupina L

K řízení čtyřkolek zařazených do skupiny L, konkrétně do podskupiny LB, s bílými registračními značkami, tedy strojů s hmotností do 350 kg (u elektropohonu bez baterií), jejichž zdvihový objem nepřekračuje u zážehového motoru 50 cm³, nebo s výkonem do 4 kW, a maximální konstrukční rychlostí 45 km/h, stačí řidičské oprávnění AM, nebo některé ze skupiny A. Do podskupiny LE potom patří většina on-road čtyřkolek, s maximálním výkonem motoru do 15 kW, s hmotností menší než 400 kg, respektive 550 kg. K řízení je nutné oprávnění skupiny B1. Ale pochopitelně i B, protože je skupině B1 nadřazeno.  

Skupina R

Jaký řidičák na čtyřkolku?

Nejoblíbenější jsou však silné čtyřkolky patřící do skupiny R. Nesou žluté registrační značky, tak jako takzvaná vozidla „ostatní“. A patří sem stroje s hmotností v nenaloženém stavu do 400 nebo 550 kg, a jejichž nejvyšší konstrukční rychlost nepřekračuje 40 km/h. Zde už ale není výkon nijak omezen, takže pro jejich řízení je nezbytné oprávnění skupiny B.

Jako na traktor?

U pracovních čtyřkolek, homologovaných jako traktory, je potřeba řidičské oprávnění skupiny T. Ovšem k řízení čtyřkolek z podskupiny T3a, s maximální rychlostí 40 km/h, nebo T3b s maximální rychlostí 60 km/h, a do hmotnosti 3 500 kilogramů, stačí i řidičák skupiny B.

Kapotovaná autíčka

Na vozítka pro -náctileté s ŘP skupiny AM i B1.

Kapitolu samu pro sebe představují kapotovaná čtyřkolová autíčka. S konstrukční rychlostí nejvýše 45 km/h, hmotností do 350 kg, a se zdvihovým objemem motoru nejvýše 50 cm³. Nebo s výkonem maximálně 4 kW u jiných typů agregátů. Můžete s nimi vyjet na silnici již od patnácti let, hned po získání řidičáku skupiny AM. Do silnějších vozidel s výkonem do 15 kW, takzvaných „aut pro sedmnáctileté“, potom můžete usednout s řidičákem označeným jako B1, tedy ještě před dovršením plnoletosti. 

A co třeba tříkolky?

Velorex nebourá, nýbrž leští.

Pro tříkolová vozítka s objemem zážehového motoru do 50 cm³, nebo s jinými motory o výkonu nejvýše 4 kW, stačí základní řidičské oprávnění AM. U silnějších strojů s výkonem nejvýše 15 kW, je ale třeba řidičské oprávnění na motocykl skupiny A1. Ale protože skupina B je řidičákům AM i A1 nadřazena, vystačíte si i s „béčkem.“ Pokud však tříkolové motorové vozidlo převyšuje výkon 15 kW, je už potřeba skupina A, tedy pro motorky bez omezení výkonu.

03.06.2019
autor: Ivan Mašek
Obliba čtyřkolek stále stoupá
Jaký řidičák na čtyřkolku?
Čtyřkolky pro celou rodinu.
Tříkolky? kapitola sama pro sebe.
Na vozítka pro -náctileté s ŘP skupiny AM i B1.
Velorex nebourá, nýbrž leští.
Na skútr stačí ŘP skupiny B
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
38976x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
3
Celkové hodnocení:
Podobné články

Lamborghini Huracan končí výrobu

Automobilka Lamborghini se loučí s modelem Huracán a vyrábí limitovanou edici tohoto vozu.
Celý článek

Bridgestone žaluje Apollo Vredestein

Společnost Bridgestone podala žalobu na indicko-nizozemský Apollo Vredestein kvůli značce pneu Pinza.
Celý článek

Novinka na trhu: Nordman Solstice 4

Nokian přišel s řadou Nordman už v roce 2004, nicméně vloni ji znovu oživil jako svou nezávislou značku.
Celý článek

Vítěz testů: PremiumContact 7

Nadprůměrné výkony na suché i mokré vozovce, jistá a bezpečná jízda. Skvělá vizitka novinky od Continentalu.
Celý článek
Zpět na výpis