Parkovací, neboli ruční brzda, má především zajistit zaparkovaný automobil proti samovolnému pohybu. Měla by proto být první na řadě, po čem sáhnete, než opustíte vozidlo. Nechcete-li, aby se vám auto samo někam rozjelo, a nechtěně způsobilo třeba dopravní nehodu.
Nakonec řidiče k tomu vybízí i zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v paragrafu 26. Říká, že… „řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích…“ Parkovací brzda tedy představuje jeden z řady důležitých bezpečnostních prvků ve vašem autě, a její používání bychom neměli zlehčovat.
Není totiž zrovna málo řidičů, kteří se po zaparkování svého automobilu s manuální převodovkou spokojí pouze se zařazením jedničky nebo zpátečky. Jenomže u nich není, jako u vozů s automatickou převodovkou, žádná pojistka, která by udržela vůz na svém místě a nepřipustila, aby došlo k jeho nechtěnému odbrzdění. Parkovací brzdu bychom tedy měli pro jistotu zatahovat vždy.
A někteří z řidičů to tak dělají zcela samozřejmě, ať už parkují na rovině nebo ve svahu. Parkovací brzda je navíc i určitou pojistkou, která vás může uchránit od nejhoršího třeba v případě selhání hlavních, hydraulických brzd. Nemluvě o jejích službách při rozjezdech do kopců, pokud ovšem nemáte asistenta rozjezdu, kdy s její pomocí můžete snížit na přijatelné minimum případné nacouvání do vozu za vámi. Navíc zatažením parkovací brzdy ulevíte i převodovce, protože stání pouze se zařazenou rychlostí jí nedělá zrovna dobře.
A pokud ještě řešíte, jakým rychlostním stupněm zataženou ruční brzdu vhodně doplnit, tak vězte, že je to vlastně úplně jedno. Ovšem pokud to bude právě jen jednička nebo zpátečka. Ať parkujete směrem do svahu, nebo naopak z kopce dolů. U automobilu stojícího předkem dolů, by sice logicky připadala v úvahu zpátečka, a u toho s předkem do kopce pro zamezení rozjetí dozadu, zase jednička.
Ale zkrátka postačí jeden z těchto převodů v libovolném pořadí. Parkovací brzdu je však třeba při stání z kopce nebo do kopce určitě zatáhnout pokaždé. Ovšem ani u automatických převodovek se bez parkovací brzdy neobejdete. Už jenom proto, že parkovací poloha převodovky prostě neslouží k zajištění vozu tak, jak ukládá zákon. Pokrok ale nezastavíš, a tak páky parkovacích brzd stále častěji střídají pouhá tlačítka. Tentokrát k jejich elektromechanickému ovládání.