Nahoru
Dolu
Zaškrtněte kategorii, ve které chcete hledat.
KontaktyAutoMotoČtyřkolkaServisBlog
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
226x
Článek zobrazen:
3x
Hodnoceno:
4.5
Celkové hodnocení:
Články

Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!

Diskuse o tom, zda takzvaně dojíždět zimní pneumatiky v létě, a tím ušetřit za letní, zdá se, hned tak neskončí. Odborníci sice před těmito praktikami varují, řada řidičů si ale přitom myslí něco o pneumatikářské lobby… A o (neprokázaných) snahách uzákonit povinné přezouvání také na letní pneu.

Co říká zákon

Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!

Zákon k letním pneumatikám však zatím stále říká jen to, že musí mít hloubku dezénu minimálně 1,6 milimetrů. Jinak nic. Přitom za optimální se obecně považuje třímilimetrová hloubka dezénu, má-li si letní pneumatika zachovat všechny své kladné vlastnosti.

Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!

Zimní pneumatiky jsou zato povinné 1. listopadu do 31. března. Samozřejmě pokud nastanou zákonem definované povětrnostní podmínky. Takže v situaci, kdy vás v letních měsících zastaví policista kvůli silniční kontrole, a budete mít na vozidle stále zimáky, ovšem s předepsaným vzorkem, žádná pokuta vám v tomto směru nehrozí.

Rychlejší opotřebení, ztráta přilnavosti

Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!

Faktem ale zůstává, že zimní pneumatiky nejsou při vyšších venkovních teplotách tolik bezpečné jako letní. Díky měkčím směsím se rychleji opotřebovávají, ztrácejí přilnavost k vozovce, současně jsou hlučnější, mají vyšší valivý odpor, a tím způsobují i celkově vyšší spotřebu paliva. A hlavně se u nich, oproti letním, prodlužuje brzdná dráha především na suchu. A to až o pětinu. I proto, že vzorek zimních pneu nemá, vzhledem k většímu počtu drážek pro lepší odvádění vody a sněhové břečky, zrovna vyváženou styčnou plochu s vozovkou. Auto se potom obtížněji ovládá, a rychlost v zatáčkách může být až o patnáct procent nižší.

Jako jízda na ledu?

Na druhou stranu - jsou chvíle, kdy je zimní pneumatika lepší než letní. Například když se za prudké průtrže mračen najednou dostane na vozovku značné množství vody.

Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!

Zimní pneu v tomto případě lépe vzdoruje aquaplaningu, a snáze se vyrovná také s naplaveným blátem, listím nebo kamínky… Přesto se nic nemění na tom, že jízda se zimními pneu i v létě je stejně riskantní, jako jezdit s letními - na ledu.

10.05.2019
autor: Ivan Mašek
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Dojíždět nebo nedojíždět? Toť otázka!
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
226x
Článek zobrazen:
3x
Hodnoceno:
4.5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Motoristé versus bicyklisté

Nemají se rádi! Ale vzájemná tolerance a respektování jeden druhého prospěje všem...
Celý článek

Pneu Michelin úplně bez vzduchu

Zahoďte hustilky! Už žádné starosti s gumami! Jednou nasadíte, a pak už jen jezdíte...
Celý článek

První pomoc při dopravní nehodě v kostce

Účastníky silničního provozu jsme prakticky všichni. Kdy se staneme svědky dopravní nehody?
Celý článek

Co stane, když se vybodujete

Úřední oznámení o tom, že musíte odevzdat řidičák, do koše nevyhazujte. Můžete se totiž bránit!
Celý článek
Zpět na výpis