Od října loňského roku zůstaly v povinné výbavě automobilů v podstatě jen tři věci. Autolékárnička, reflexní vesta a výstražný trojúhelník. Díky změně vyhlášky o schvalování technické způsobilosti, a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích v České republice.
Připomeňme, že z autolékárniček v této souvislosti zmizel například trojcípý šátek, polštářková náplast, plastová rouška a nůžky.
Zůstávají v ní jen obvazy s jedním a dvěma polštářky, hladká náplast na cívce, škrtící pryžové obinadlo, latexové rukavice, a izotermická folie o rozměrech minimálně 200 x 140 centimetrů. A lékárničku už řidiči nemusejí měnit za novou jen kvůli expiraci.
Nezměnila se pochopitelně povinnost mít v autě reflexní vestu. Nejlépe uloženou tak, aby byla hned po ruce, a řidič si ji mohl nasadit ještě před vystoupením z vozu. A výstražný trojúhelník, který mimo obec umísťujeme za nepojízdné auto ve vzdálenosti nejméně 50 metrů, a na dálnici minimálně 100 metrů.
Zato v autech už nemusíme mít náhradní žárovky ani pojistky. A to proto, že u soudobých automobilů je jejich výměna často možná jen v servisech. Navíc u moderních vozidel vybavených technologií LED a xenonovými světlomety nemají náhradní žárovky smysl.
Vyhláška současně zpřesnila povinnost vozit v autě rezervu, tedy náhradní kolo, klíč na matice a příruční zvedák neboli hever. Teoreticky byste nic z toho v kufru mít nemuseli.
Ovšem za překladu, že máte ve vybavení dojezdové pneumatiky (Run Flat), a vozidlo současně disponuje systémem kontroly tlaku. Nebo máte-li vždy s sebou sadu na opravu pneumatik bez nutnosti jejich demontáže. A do třetice - pokud jste si sjednali nonstop asistenční služby. Jinak tato část povinné výbavy platí v původním rozsahu.
U našich sousedů, stejně jako v dalších členských zemí EU, jsou zákony o povinné výbavě podobné. Od roku 1968 také stále platí vídeňská Úmluva o silničním provozu, která mimo jiné ujišťuje, že o povinné výbavě vozu rozhoduje vždy ten stát, v němž je automobil registrován. Policie by tedy měla, máte-li vůz registrovaný v České republice, kontrolovat výbavu podle českých předpisů. Háček je však v tom, že povinná výbava není jednotná, a vše ještě komplikují místní legislativní úpravy. V některých zemích, třeba v Rumunsku, Řecku nebo v Turecku, je povinnou součástí výbavy hasicí přístroj. V Rakousku zase kladou značný důraz na reflexní vesty. Ale pozor - musí odpovídat jen a pouze normě EN 471, o čemž se prý rakouští dopraváci rádi s oblibou ujišťují. A třeba v Chorvatsku musíte v autě mít nejen lékárničku, reflexní vestu a trojúhelník, ale i náhradní žárovky, náhradní kolo i tažné lano. Takže…?