Nový žebříček kvality silnic, který každoročně sestavuje Světové ekonomické fórum, nepřekvapil. Ano, potvrzeno. V České republice je to samozřejmě ještě horší, než minule! Ale kdo by se divil?
Fórum každoročně uvádí žebříček kvality silnic v celkem 137 zemích světa. A ty české, jako celek, obsadily za sezonu 2017 až 2018 dokonce až 74. místo, kam se propadly z předchozí 65. příčky. Nejlepší známku dostaly Spojené arabské emiráty (6,4), Mauretánie nejhorší (2,0), české komunikace si odnesly čtyřku. A předhonila nás nejen Albánie, s Tureckem, Polskem, i Mexikem, ale i Maďarsko, Tádžikistán nebo Gambie… Sice jsme „porazili“ třeba Lotyšsko, Rumunsko i Maltu, ale to může být jen hodně slabá útěcha.
Na českých silnicích je aktuálně, podle dostupných informací, celkem 7 753 děravých úseků silnic. Zase víc než vloni, kdy jich napočítali 7 356. Mnohem víc, než se stačí opravovat. Kromě toho, v letošním roce Ředitelství silnic a dálnic na opravy dálnic a silnic prvních tříd, dává ještě méně finančních prostředků než loni. Tedy 11,8 miliardy korun, oproti loňským 14 miliardám.
Opravy poškozených úseků po zimě sice mnohde začaly, ale pravděpodobnost, že do nějaké díry na silnici vjedete a auto si poškodíte, je teď rozhodně větší než malá.
Podle pojišťoven průměrná výše škod, díky poškozeným zavěšení kol, ráfkům, proraženým pneumatikám a podobně, jde tak do deseti tisíc korun. Kdo vám ale škodu zaplatí? Pokud jste přesvědčeni, že to bude z povinného ručení, tak jste vedle. Vztahuje se totiž jen na škody, které způsobíte jiným účastníkům silničního provozu, nikoli sami sobě. Samozřejmě, pokud nemáte sjednáno připojištění právě pro takové případy. Škody na vlastním vozidle zčásti pokrývá až havarijní pojištění.
Pokud tedy díra ve vozovce nebyla dostatečně označená, například dopravními značkami Nerovnost na silnici, Práce na silnici a podobně, a vy si v ní auto poškodíte, vždy volejte Policii ČR. Odborníci radí, že i v případě, kdy škoda evidentně nepřesahuje 100 tisíc korun. Jinak totiž přebíráte veškeré „důkazní břemeno“ na sebe, se vším všudy. Následně můžete náhradu škody požadovat od majitele komunikace. Dálnice a rychlostní silnice spadají pod Ředitelství silnic a dálnic, ostatní bývají v majetku krajů nebo obcí.
Ale majitelé komunikací škody většinou platit nechtějí, a tak řada případů končí u soudu. Proto potřebujete důkladnou dokumentaci celé události. Kromě policejního protokolu si raději všechno co vás napadne, detailně nafotografujte - poškozené vozidlo, díru samotnou, silnici a její okolí… A pokud můžete, zajistěte si svědky. Potom snad můžete u soudu uspět. Ale v případě, že poškozená komunikace dostatečně označená byla, škodu jste si způsobili pochopitelně sami. A to díky tradičnímu „nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky.“