Nahoru
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
8119x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Prasklá guma. A co s ní?

Defekt pneumatiky. Nepříjemná situace, která na silnici může potkat každého z motoristů. Sáhnete po rezervě a poškozené kolo na místě vyměníte? Jak kdo.

Prasklá guma. A co s ní?

Redukce povinné výbavy

Od října loňského roku totiž zůstaly v povinné výbavě automobilů, díky změně vyhlášky o schvalování technické způsobilosti, a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v podstatě jen tři věci. Autolékárnička, reflexní vesta a výstražný trojúhelník.

A co rezerva?

Prasklá guma. A co s ní?Prasklá guma. A co s ní?

Pravda – vyhláška sice současně zpřesnila povinnost vozit v autě náhradní kolo, klíč na matice a hever. Ale čistě teoreticky byste část z toho v kufru mít vůbec nemuseli. Za překladu, že ve vaší výbavě budou buď dojezdové pneu (run-flat), nebo sada na opravu pneu bez nutnosti demontáže. Anebo pokud jste si nasmlouvali nonstop asistenční služby. Jinak rezervu a všechno potřebné pro její nasazení musíte s sebou vozit jako dřív.

Run-flat

Pod označením run-flat se skrývají pneumatiky, s nimiž můžete pokračovat v jízdě i při defektu nebo ztrátě tlaku. Taková dojezdová kola jsou však pouze alternativním řešením ke klasické rezervě, jsou také menší a znatelně užší. Podmínkou používání těchto gum je ale systém kontroly tlaku v pneumatikách (TPMS) ve vašem vozidle. Takže - jestliže běžná pneumatika, jakmile ztratí tlak, se pod tíhou vozu prakticky zbortí, a po další jízdě i úplně zničí, pneu run-flat, díky zpevněným bočnicím nejen unesou váhu vozidla, ale při snížené, obvykle osmdesátikilometrové maximální rychlosti, vydrží jízdu až do vzdálenosti několika stovek kilometrů. Což zpravidla bohatě postačí na dojetí do nejbližšího pneuservisu. Nemine vás ale výměna kola za provozu. A bez heveru, klíče na kola, vesty a výstražného trojúhelníku se v tomto případě také neobejdete.

Jednoduché řešení

Jednodušším řešením opravy pneu na cestách pak mohou být snadno použitelné sady pro zalepení a dohuštění pneumatik. Slouží k utěsnění poškozeného běhounu, propíchnutého třeba ostrým předmětem o průměru třeba až půl centimetru.

Prasklá guma. A co s ní?

A hlavně se nemusíte mořit s výměnou kola někde u silnice. Výrobci ovšem shodně předesílají, že s nimi nepůjde lepení příliš velkých děr v bočnicích, nebo na okrajích u ráfku. Jinak sady opravují a současně nafukují pneumatiky rychle, bez nutnosti demontáže a použití nářadí. Vlastnosti pneumatiky se po takové opravě prakticky nemění, a doporučovanou osmdesátkou můžete ujet další desítky až stovky kilometrů.

Prasklá guma. A co s ní?

Pro někoho potom může být nejelegantnějším řešením zavolání sjednané non stop asistenční služby.

Nejčastější příčiny poškození pneumatik

Téměř ze sta procent dochází k poškození pneumatiky „díky“ nesprávnému zacházení, protože jen zřídka bývá na vině výrobní vada.

Prasklá guma. A co s ní?

A hlavními příčinami mohou být i zdánlivě banální věci, včetně příliš nízkého tlaku v pneumatice, jejího poškození při najetí na obrubník, cizím tělesem na vozovce, politím olejem nebo palivem… 

Vždy správný tlak

Prasklá guma. A co s ní?

Nicméně - za nejčastějším poškozením pneumatik většinou stojí nestejnoměrně sjetý dezén. A může za to zejména jejich nesprávné nahuštění, tedy jak podhuštění tak i přehuštění. Další na řadě bývá špatně seřízená geometrie kol. A za sjetá jen některá místa na pneumatice, vypadající jakoby po ní kdosi přejížděl pilou, nejpravděpodobněji může špatný stav tlumičů a pérování.

20.08.2019
autor: Ivan Mašek
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Prasklá guma. A co s ní?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
8119x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Naskladnili jsme pro vás Agate ST22 pneumatika, která spojuje výkon a výhodnou cenu

Agate ST 22 je navržena pro maximální stabilitu a spolehlivost v různorodých podmínkách. Vylepšená směs běhounu zvyšuje přilnavost na mokré vozovce a prodlužuje životnost.
Celý článek

Sebring – kvalitní pneumatiky z koncernu Michelin nyní za akční cenu se servisem ve Slaném

Kvalitní pneumatiky z koncernu Michelin nyní za akční cenu se servisem ve Slaném.
Celý článek

Jaký je rozdíl mezi pneumatikami M+S a 3PMSF

Jaký je rozdíl mezi pneumatikami M+S a 3PMSF. Musí být na pneumatikách symbol hory s vločkou? více se dočtete v následujícím článku
Celý článek

5 značek pneumatik, které jsou levné, ale přesto kvalitní.

Lámete si hlavu s pořízením pneumatik na zimu a při tom úplně nevykrvácet? Vybrali jsme pro vás 5 značek, které jsou levné a při tom vás jejich kvalita překvapí.
Celý článek
Zpět na výpis