Řídíte často jen jednou rukou? I když vám už v autoškole vtloukali do hlavy, že máte mít obě ruce na volantu? Potom jste od zničení svého vozu vlastně jen krůček. To v případě, že v kritické situaci, o kterých není na našich silnicích nouze, nestačíte s jednou rukou včas správně zamanévrovat a vyhnout se kolizi.
Ale jsou i jiné situace, kdy si svůj automobil ničíte, aniž byste o tom dost dobře věděli. Jednou z nich je třeba i taková zdánlivá banalita, jakou bývá opírání se rukou o řadicí páku manuální převodovky.
Zjednodušeně řečeno - tlačíte tak nechtěně jak na táhla, tak i na takzvané vidličky, s jejichž pomocí řadíte rychlostní stupně. A následně dochází k nežádoucímu tření mezi nehybnými vidličkami a naopak pohyblivými ozubenými koly nebo synchrony. Ty se samozřejmě opotřebovávají tak dlouho, až převodovka nevydrží tolik, co by jinak vydržet mohla. Řadicí páka opěrkou ruky prostě nikdy nebyla.
Nejen ruka, ale i samotná noha, když na to přijde, může autu pěkně zavařit. To v případě, že jste si ji zvykli nechávat na pedálu spojky i poté, co jste právě přeřadili. Vystavujete se tak dalším nepříjemnostem. I když je u spojkového pedálu nastaven určitý odpor, tak noha stejně může spojkové ložisko soustavně zatěžovat a způsobovat jeho nadměrné opotřebovávání. Vlevo od pedálu přece vždy bývá místo, kam si můžete nohu ze spojky odsunout.
A když už jsme u spojky, tak k jejímu nezdravému přetěžování dochází i v situacích, kdy zcela zbytečně držíme nohu na spojkovém pedálu, a současně máme zařazenou rychlost. Například ve chvílích, kdy čekáme na křižovatce na zelenou. Tím ale poměrně rychle opotřebíme lamelu spojky a zbytečně namáháme i spojkové ložisko. Vždy proto raději vyřaďte na neutrál a spojku uvolněte. Uvidíte, že si na to brzy zvyknete. Spojce také rozhodně neprospívá, zastavujeme-li v kopcích pomocí prokluzující spojky místo brzdy. Což znamená jenom další nadměrné tření a tedy i opotřebení.
Odborníci se rovněž shodují na tom, že si nevědomky auta ničíme i sice pozvolným, zato příliš dlouhým brzděním. I když si myslíme, že tím auto naopak šetříme. Brzdové kotouče však přespříliš zahříváme, mohou se dokonce zkroutit a přestat správně pracovat. Mnohem lepší tedy je brzdit krátce a silně.
V praxi je osvědčených způsobů, jak si můžeme spolehlivě ničit auto, aniž bychom o tom pořádně věděli, samozřejmě mnohem víc.
Jedním z těch běžných je i stálé oddalování návštěvy servisu, i když se s autem něco evidentně děje, ignorování varovně svítící kontrolky, odkládání výměny opotřebených dílů… Přitom víme, že je vždy lepší možným poruchám předcházet, než potom jejich následky složitě, a často i finančně nákladně, napravovat.