Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá
Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá
Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá
Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1781x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá

Železniční přejezdy

V České republice máme více než osm tisíc železničních přejezdů. A všechny musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám i normám. A to tak, že už jen při základním dodržování všech pravidel každým z účastníků silničního provozu, by srážka s vlakem měla být prakticky nemožná. Ale není.

Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá

Hyneme už po každé šesté

Drážní inspekce zaznamenává v posledních letech stále vyšší a vyšší počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Před několika lety ještě lidé umírali „až“ při každé desáté nehodě na přejezdu, dnes již při každé šesté. V drtivé většině jsou viníky právě ti z účastníků silničního provozu, kteří vjedou na přejezd právě ve chvíli, kdy jim to zákon přísně zakazuje. Je přitom paradoxní, že se to stává zejména na přejezdech se světelnou signalizací. A těch je pouhá čtvrtina z celkového počtu. Přesto se zde stane bezmála polovina všech nehod.

Autem vlak nezastavíš

Pravidla silničního provozu na železničním přejezdu a v jeho blízkosti, upravují paragrafy 28 a 29 zákona č. 361/2000 Sb. Je bezesporu dobré si je znovu a znovu připomínat.

Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá

Paragraf 28

(1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.

(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst. 2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.

(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Svítí- li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.

(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.

(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

Paragraf 29

(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,

  1. a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
  2. b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
  3. c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
  4. d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
  5. e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
  6. f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.

Pokuty

Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá

Při porušení § 29 odst. 1, jde ze strany řidiče motorového vozidla o přestupek, za který lze, v souladu s § 125c zákona č. 361/2000 Sb., uložit ve správním řízení pokutu ve výši 2 500 až 5 000. A současně zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců. Řidič navíc dostane sedm bodů v rámci bodového systému. Současně stále platí, že na železničním přejezdu, ve vzdálenosti kratší než 15 metrů, se nesmíme otáčet, couvat, či snad dokonce zastavit a stát.

Vozidlo na trati. Co teď?

A pokud se stane, že vozidlo na trati dokonce beznadějně uvízne, musí jeho posádka prostor co nejrychleji opustit. A současně se pokusit se vůz z jízdní dráhy vlaku odstranit - na vzdálenost nejméně 2, 5 metru od nejbližší kolejnice. Pokud se to nepodaří, zbývá už jen jediné. Z bezpečnostních důvodů zastavit na kolejích provoz. V tomto případě bezprostředně volejte na tísňové linky 112 nebo 150, a operátor vás zcela určitě vyzve k uvedení čísla přejezdu.

Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá

Pokud to nevíte, číslo najdete na zadní straně ramene výstražného kříže - u přejezdů bez světelného zařízení, nebo na zadní straně světelné skříně. Číslo přejezdu má tvar Pxxxxx, a je vyznačeno černým pěticentimetrovým písmem na bílé reflexní samolepicí fólii s rozměry 27x7 cm. Číslo je pro každý přejezd samozřejmě jedinečné a nezaměnitelné. Aby nedošlo k tragickému nedorozumění.

24.01.2019
autor: Ivan Mašek
Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá
Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá
Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá
Tragických nehod po srážce s vlakem přibývá
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1781x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Lamborghini Huracan končí výrobu

Automobilka Lamborghini se loučí s modelem Huracán a vyrábí limitovanou edici tohoto vozu.
Celý článek

Bridgestone žaluje Apollo Vredestein

Společnost Bridgestone podala žalobu na indicko-nizozemský Apollo Vredestein kvůli značce pneu Pinza.
Celý článek

Novinka na trhu: Nordman Solstice 4

Nokian přišel s řadou Nordman už v roce 2004, nicméně vloni ji znovu oživil jako svou nezávislou značku.
Celý článek

Vítěz testů: PremiumContact 7

Nadprůměrné výkony na suché i mokré vozovce, jistá a bezpečná jízda. Skvělá vizitka novinky od Continentalu.
Celý článek
Zpět na výpis