V České republice máme více než osm tisíc železničních přejezdů. A všechny musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám i normám. A to tak, že už jen při základním dodržování všech pravidel každým z účastníků silničního provozu, by srážka s vlakem měla být prakticky nemožná. Ale není.
Drážní inspekce zaznamenává v posledních letech stále vyšší a vyšší počet smrtelných nehod na železničních přejezdech. Před několika lety ještě lidé umírali „až“ při každé desáté nehodě na přejezdu, dnes již při každé šesté. V drtivé většině jsou viníky právě ti z účastníků silničního provozu, kteří vjedou na přejezd právě ve chvíli, kdy jim to zákon přísně zakazuje. Je přitom paradoxní, že se to stává zejména na přejezdech se světelnou signalizací. A těch je pouhá čtvrtina z celkového počtu. Přesto se zde stane bezmála polovina všech nehod.
Pravidla silničního provozu na železničním přejezdu a v jeho blízkosti, upravují paragrafy 28 a 29 zákona č. 361/2000 Sb. Je bezesporu dobré si je znovu a znovu připomínat.
(1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst. 2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Svítí- li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
Při porušení § 29 odst. 1, jde ze strany řidiče motorového vozidla o přestupek, za který lze, v souladu s § 125c zákona č. 361/2000 Sb., uložit ve správním řízení pokutu ve výši 2 500 až 5 000. A současně zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců. Řidič navíc dostane sedm bodů v rámci bodového systému. Současně stále platí, že na železničním přejezdu, ve vzdálenosti kratší než 15 metrů, se nesmíme otáčet, couvat, či snad dokonce zastavit a stát.
A pokud se stane, že vozidlo na trati dokonce beznadějně uvízne, musí jeho posádka prostor co nejrychleji opustit. A současně se pokusit se vůz z jízdní dráhy vlaku odstranit - na vzdálenost nejméně 2, 5 metru od nejbližší kolejnice. Pokud se to nepodaří, zbývá už jen jediné. Z bezpečnostních důvodů zastavit na kolejích provoz. V tomto případě bezprostředně volejte na tísňové linky 112 nebo 150, a operátor vás zcela určitě vyzve k uvedení čísla přejezdu.
Pokud to nevíte, číslo najdete na zadní straně ramene výstražného kříže - u přejezdů bez světelného zařízení, nebo na zadní straně světelné skříně. Číslo přejezdu má tvar Pxxxxx, a je vyznačeno černým pěticentimetrovým písmem na bílé reflexní samolepicí fólii s rozměry 27x7 cm. Číslo je pro každý přejezd samozřejmě jedinečné a nezaměnitelné. Aby nedošlo k tragickému nedorozumění.