Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1652x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Jak mít tlak v pneumatikách pod kontrolou?

Podhuštěné nebo přehuštěné pneu vadí

O tom, že správně nafouknuté pneumatiky zásadně ovlivňují jízdní vlastnosti automobilu, slyšel snad každý motorista stokrát. A stejně se ne každému daří mít jejich správný tlak vždy v pořádku. Protože pouhá kontrola jen očima nestačí.

Jaké hodnoty jsou správné?

Tlak v pneumatikách osciluje u většiny běžných osobních automobilů okolo hodnoty 2,2 baru. Přesné číslo, předepsané výrobcem, najdete většinou na víčku od nádrže, na slouku u dveří, v manuálu k vozidlu, a jistě i na internetu.

Nový článek

Přitom odborníci doporučují tlak přeměřovat, nejlépe spolehlivým tlakoměrem, přibližně každé dva týdny. S tím, že případné přehuštění o jednu, dvě desetiny baru -  víc ne - by nemělo ničemu vadit. Dokonce prý můžete zaznamenat mírně zlepšení řízení - lehčí zatáčení i kratší brzdnou dráhu.  

Nápadný hlídač

Pokud ale za vás tlak hlídá systém TPMS -Tire Pressure Monitoring System, přímý i nepřímý, máte napůl vystaráno. Řidiče varuje před nedostatečným nahuštěním pneumatik, způsobeným zejména jejich poškozením.

Nový článek

Princip je v zásadě jednoduchý. Čidla zabudovaná v kolech, zjednodušeně řečeno, vysílají různé signály do řídicí jednotky, a pokud se s některým z nich děje něco nedobrého, budete to hned vědět. Od listopadu 2014 je systém povinný pro všechna nová auta jezdící v zemích Evropské unie.

Přímý systém

U přímého systému TPMS tlak zjišťují - pro každou pneumatiku zvlášť – například senzory spojené s ventilky. Hodnoty přenášejí do palubního počítače, takže na displeji okamžitě vidíte, jak na tom jsou v reálném čase.

Nový článek

Přímý systém TPMS má však i nevýhody, zejména finanční. Máte-li dvě sady pneumatik, tedy letní i zimní, je třeba mít senzorů hned osm. Nemluvě o někdy složitějším spárování s řídicí jednotkou, i o celkově vyšší ceně.

A nepřímý?

Nepřímý TPMS jde na to jinak. V tomto případě pomáhají analyzovat a porovnávat rychlost otáčení a vibraci kol systémy ABS i ESP. Naměřená data sice také putují do palubního počítače, nicméně nejde již o hodnoty tlaku, nýbrž o jejich celkový fyzický stav.

Nový článek

Kontrolka v tom případě pouze hlásí, že s nimi prostě něco není v pořádku. Plusem je poměrně jednoduchá montáž, nižší cena, a kromě toho je systém zcela bezúdržbový.

Podhuštěné a přehuštěné

V každém případě platí, že málo nahuštěné pneumatiky ojedete až o polovinu rychleji, díky nadměrnému sjíždění vnějších částí. Způsobují ještě, mimo jiné, nižší přilnavost k povrchu, a pokud jsou na přední nápravě, tak i nedotáčivost vozidla.

Nový článek

Nakonec prodlužují i brzdnou dráhu a zvyšují valivý odpor - spotřeba paliva pak citelně stoupá. U těch přehuštěných se zase nadměrně opotřebovává střední část běhounu, a na zadní nápravě vedou naopak k větší přetáčivosti.

Dobrá zpráva?

Je tady ovšem i „dobrá“ zpráva. Dopravní policisté vám dát pokutu jenom kvůli málo nebo hodně nahuštěným pneumatikám nemohou. Jen za jejich nesprávný rozměr, případně nedostatečnou hloubku dezénu.

Foto: Jan Říha, Megamax24

23.07.2020
autor: Ivan Mašek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1652x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Lamborghini Huracan končí výrobu

Automobilka Lamborghini se loučí s modelem Huracán a vyrábí limitovanou edici tohoto vozu.
Celý článek

Bridgestone žaluje Apollo Vredestein

Společnost Bridgestone podala žalobu na indicko-nizozemský Apollo Vredestein kvůli značce pneu Pinza.
Celý článek

Novinka na trhu: Nordman Solstice 4

Nokian přišel s řadou Nordman už v roce 2004, nicméně vloni ji znovu oživil jako svou nezávislou značku.
Celý článek

Vítěz testů: PremiumContact 7

Nadprůměrné výkony na suché i mokré vozovce, jistá a bezpečná jízda. Skvělá vizitka novinky od Continentalu.
Celý článek
Zpět na výpis