„Šéfe, něco vám z toho teče!“
Louže pod autem. Noční můra řady majitelů především starších automobilů. Přijdou k autu – a je tam! „Něco vám z toho teče, šéfe!,“ volá soused. Jako byste to snad sami neviděli… Ale co to je?
Mnohé by mohlo napovědět zabarvení vyteklé kapaliny. Ostatně – co jiného by to mohlo být? A protože třeba na asfaltu je koneckonců každá barva „černá“, přichází při identifikaci na řadu také její poloha. Vytéká-li z přední nebo ze zadní části vašeho vozidla. A také její složení, tedy konzistence.
Možností je potom hned celá řada. Pokud totiž zůstal – třeba na parkovišti – jen tmavý suchý „flek“, a nic jiného, mohl vám u zážehového motoru uniknout benzin z nádrže, z palivového čerpadla, nebo z filtru. Po jeho odpaření by po něm však měl zůstat aspoň charakteristický zápach. U vznětového motoru by mohlo jít o naftu, ale ta se za prvé hned neodpařuje, a navíc po sobě zanechává olejnatou stopu.
Mají-li čerstvé louže, loužičky nebo jen jednotlivé kapky jednoznačně černou či hnědou barvu, půjde v tomto případě nejspíš o únik oleje z motoru, a to díky různým netěsnostem, třeba u turbodmychadel. Ovšem také se mohlo něco stát s těsněním pod hlavou motoru. Kontrola hladiny oleje je proto bezesporu namístě. Může jít i o únik maziva z převodovky, kapaliny z posilovače řízení a podobně.
Rozlitá kapalina narůžovělé, namodralé, případně nažloutlé barvy - pokud ji takto rozeznáte - bude pravděpodobně pocházet z chladicího systému. Opět zejména díky různým netěsnostem. Jestli ji navíc provází i charakteristická vůně, máte co do činění s nějakým problémem s ostřikovači. Bezbarvá kapalina potom jednoznačně ukazuje na obyčejnou vodu, třeba z výparníku klimatizace.
Čirý nebo nahnědlý nádech může mít i vytékající brzdová kapalina. V tomto případě může být zaděláno na pořádný problém. Zvlášť, když loužičku objevíme hned u některého z kol. Tady pochopitelně jdou všechny žerty stranou, další jízda samozřejmě nepřipadá v úvahu - a volejte raději hned odtahovku.
Drobné úniky kapalin z automobilů většinou nemívají nějak dramatické následky – pokud rovnou neprorazíte palivovou nádrž nebo olejovou vanu. A většinou umožňují opatrnou jízdu do servisu. Na druhou stranu však mějte na paměti, že nad nimi také nelze jen tak mávnout rukou.