Diskuse o tom, zda takzvaně dojíždět zimní pneumatiky v létě, a tím ušetřit za letní, zdá se, hned tak neskončí. Odborníci sice před těmito praktikami varují, řada řidičů si ale přitom myslí něco o pneumatikářské lobby… A o (neprokázaných) snahách uzákonit povinné přezouvání také na letní pneu.
Zákon k letním pneumatikám však zatím stále říká jen to, že musí mít hloubku dezénu minimálně 1,6 milimetrů. Jinak nic. Přitom za optimální se obecně považuje třímilimetrová hloubka dezénu, má-li si letní pneumatika zachovat všechny své kladné vlastnosti.
Zimní pneumatiky jsou zato povinné 1. listopadu do 31. března. Samozřejmě pokud nastanou zákonem definované povětrnostní podmínky. Takže v situaci, kdy vás v letních měsících zastaví policista kvůli silniční kontrole, a budete mít na vozidle stále zimáky, ovšem s předepsaným vzorkem, žádná pokuta vám v tomto směru nehrozí.
Faktem ale zůstává, že zimní pneumatiky nejsou při vyšších venkovních teplotách tolik bezpečné jako letní. Díky měkčím směsím se rychleji opotřebovávají, ztrácejí přilnavost k vozovce, současně jsou hlučnější, mají vyšší valivý odpor, a tím způsobují i celkově vyšší spotřebu paliva. A hlavně se u nich, oproti letním, prodlužuje brzdná dráha především na suchu. A to až o pětinu. I proto, že vzorek zimních pneu nemá, vzhledem k většímu počtu drážek pro lepší odvádění vody a sněhové břečky, zrovna vyváženou styčnou plochu s vozovkou. Auto se potom obtížněji ovládá, a rychlost v zatáčkách může být až o patnáct procent nižší.
Na druhou stranu - jsou chvíle, kdy je zimní pneumatika lepší než letní. Například když se za prudké průtrže mračen najednou dostane na vozovku značné množství vody.
Zimní pneu v tomto případě lépe vzdoruje aquaplaningu, a snáze se vyrovná také s naplaveným blátem, listím nebo kamínky… Přesto se nic nemění na tom, že jízda se zimními pneu i v létě je stejně riskantní, jako jezdit s letními - na ledu.