Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
A mlha padá...
A mlha padá...
A mlha padá...
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1574x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
4.5
Celkové hodnocení:
Články

A mlha padá...

Také jste si všimli, že celá spousta řidičů očividně neví, jak správně a hlavně kdy zapnout mlhová světla? Někteří dokonce ani netuší, kde se v jejich vozidlech vůbec zapínají… Ale jak je vidět, toto zdaleka není ten největší problém.

A mlha padá...

Víc, než malé množství…

Až dvě třetiny řidičů prý neumějí používat mlhová světla vůbec. A to je rozhodně víc, než malé množství. Zvlášť když jsou mlhy jen občasné, a střídají se s úseky s dobrou viditelností. Tak s tím už má většina řidičů pořádný problém. Navíc mnoho z nás mlhovky sice za snížené viditelnosti správně rozsvítí, ale pak je zase zapomene vypnout…

Co na to zákon?

O tom, kdy je správné zapínat mlhovky a kdy ne, se vedou mnohdy vzrušené diskuse. Nejen mezi dopravními experty, ale současně i mezi řidiči. Zákon číslo 361/2000Sb., o silničním provozu, v paragrafech 32 a 2, přitom jasně říká:

  • §32 (4): Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
  • §2, odstavec ff): snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu…

 Důležité tedy je, aby řidiči při snížené viditelnosti zapnuli zadní mlhová světla. Pokud máte i přední mlhovky, můžete je použít, nebo taky ne. Záleží v tomto případě na vás. Ostatně i proto, že každý automobil ve své výbavě přední mlhovky nemá. A zákon, ve své dobrotivosti, ani tak vlastně nechce, abychom sami dobře viděli, ale aby nás dobře viděli hlavně další účastníci silničního provozu. Ale potom, když už zhoršené povětrnostní podmínky pominou, nezapomeňte mlhovky zase vypnout.

A mlha padá...

Jedna, dvě…

V Evropě mají všechny automobily zadní mlhová světla namontována povinně. Některé mají mlhovku jednu, jiné modely dvě. Barvy kontrolek světel do mlhy na palubních deskách jsou dvojí - zelená pro přední a oranžová pro zadní, to aby neunikla pozornosti řidičů. Přední mlhovky svítí bíle, a jsou nainstalovány co možná nejblíže k povrchu silnice. Zadní mlhová světla svítí červeně, a to buď samostatně, nebo jako součást zadních skupinových svítilen. Přední mlhovky jsou montovány do čelní části vozu nízko proto, že mlhu „podsvítí“, zadní mlhovky pak, díky mnohem vyšší svítivosti, mlhu zase prostě „prosvítí“. Řidiče za námi ale mohou intenzitou světla nepříjemně rušit. A navíc v mlze také mnohdy nevědí, jestli právě brzdíme či ne.

A mlha padá...
 

Denní svícení

 A další. Pokud mají automobily k dispozici automatické denní svícení, tak řidiči často zapomínají při snížené viditelnosti rozsvítit řádné osvětlení. Neuvědomí si v té chvíli, že vzadu jim vůbec nic nesvítí, a jsou pro ostatní řidiče takřka neviditelní. A když navíc čidlo nevyhodnotí světelné podmínky jako natolik špatné, a tlumená světla automaticky nerozsvítí, je na problém zaděláno.

Svítíme mlhovkami nadbytečně?

Většina řidičů mlhovky používá nadbytečně, to ano. Ale na druhou stranu jde o subjektivní vnímání jevu, kdy jsou pro někoho zhoršené podmínky právě teď, a pro někoho ještě ne... V Německu, ale i v jiných evropských zemí, za podmínku pro rozsvícení mlhových světel mají obecně skutečnost, kdy viditelnost objektivně klesne pod 50 metrů. A pak nemůžete jet rychleji než 50 km/h ani na dálnici. A je to. Ale jedno je jisté. Pokud vás podmínky donutí jet s rozsvícenými mlhovkami, je to proto, že je viditelnost sama o sobě špatná. A tomuto stavu musíte také přizpůsobit rychlost jízdy.

Nebezpečná mlha

Jízda v mlze je prostě nebezpečná. Viditelnost klesá, a mlha, mrška, ještě k tomu zkresluje vnímání rychlosti, s jakou se s vozidlem pohybujeme. Podvědomě tak vnímáme naší skutečnou rychlost jako nižší, a zdá se nám, že se po silnici tak nějak vlečeme. I když to není pravda. Vzdálenost od okolních předmětů také vidíme větší, než doopravdy je, a o stojícím vozidle si zase můžeme myslet, že stále jede… Nehody v mlze tak mají tragičtější následky. Za husté mlhy je proto dobré pamatovat na zdravý rozum a jezdit tak, abychom byli schopni zastavit na takovou vzdálenost, na jakou máme rozhled. Lepší rady asi není.

06.12.2018
autor: Ivan Mašek
A mlha padá...
A mlha padá...
A mlha padá...
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1574x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
4.5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Novinka na trhu: Nordman Solstice 4

Nokian přišel s řadou Nordman už v roce 2004, nicméně vloni ji znovu oživil jako svou nezávislou značku.
Celý článek

Vítěz testů: PremiumContact 7

Nadprůměrné výkony na suché i mokré vozovce, jistá a bezpečná jízda. Skvělá vizitka novinky od Continentalu.
Celý článek

Test letních pneu podle Autoklubu ČR

Dvacítka nejlepší letní pneu s rozměrem 205/55 R16 na českém trhu pro rok 2024? Vsaďte na jistotu!
Celý článek

Continental EcoContact 7: Dvě varianty

Na první pohled je od sebe nerozeznáte. Jsou si podobné jako vejce vejci. Kouzlo je totiž ve směsích!
Celý článek
Zpět na výpis