Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog, Moto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1631x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?

Řidičským průkazům je letos právě 133 let. První z nich, i když šlo jen o písemné povolení řídit automobil vlastní konstrukce ulicemi německého Mannheimu, dostal v roce 1888 - Karl Benz.

Pestrá současnost

Na našem území vydalo jeden z prvních průkazů okresní hejtmanství ve Slaném v roce 1906, a to pro Karla Hrona, policejního komisaře v Kralupech nad Vltavou. Jako „Jízdní licenci“ motorové dvoukolky s přívěsným vozem. Ale střihem rovnou do současnosti.

Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?

Dnes můžete získat, po splnění všech podmínek, hned některý z šestnácti různých řidičských oprávnění, včetně podskupin a variant. Podle typu vozidla, síly motoru, hmotnosti, věku uchazeče - a jejich vzájemných kombinací.

Vítaná rozšíření

Notoricky známé jsou hlavně ty základní - B pro osobní automobily, A pro motocykly, C pro náklaďáky, D pro autobusy, a T pro traktory a pracovní stroje.

Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?

Běžní motoristé se bezpochyby spokojí s nejrozšířenějším „béčkem,“ jiní však rádi využijí možnosti jeho rozšíření, když pro různé typy motorových vozidel na trhu nemusí stačit.

Na skútr s „béčkem“

I když - pokud uvažujete o skútru s objemem spalovacího motoru do 125 cm³, výkonem nejvýše 11 kW s automatickou převodovkou, můžete jej v pohodě řídit s průkazem skupiny B.

Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?

Patří do stejné kategorie jako „osobáky.“ A stále oblíbenější čtyřkolky? Například modely s rychlostí do 45 kilometrů za hodinu zákonodárci považují za mopedy, a proto je můžete řídit s oprávněními AM, A1, A i právě B.

Kdy základ vyhoví?

Ovšem i základní řidičské oprávnění AM stačí pro tříkolová vozítka s objemem zážehového motoru do 50 cm³, nebo s jinými motory o výkonu nejvýše 4 kW. U strojů silnějších, s výkonem do 15 kW, je třeba oprávnění na motocykl skupiny A1.

Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?

Ani tady není nic ztraceno, neboť skupina B je řidičákům AM i A1 nadřazena. Pokud tříkolka výkon 15 kW převyšuje, je už potřeba skupina A pro „velkou“ motorku bez omezení výkonu.

Opomíjená B1?

Mezi motoristy je však málo využívanou skupina B1 pro čtyřkolová motorová vozidla do výkonu 15 kW, nespadající do skupiny AM. Jejich hmotnost nesmí být vyšší než 400 kg, výjimku mají jen vozidla k přepravě zboží. Můžete jej získat už od 17 let, a platí i na tříkolky ze skupiny A1.

A co B96 i B78?

S řidičákem skupiny B pro osobáky do 3,5 tuny můžete táhnout vlek do hmotnosti 750 kilogramů. Když ale hmotnost soupravy limit přesáhne, k řízení už potřebujete rozšíření označované jako B96. A při hmotnosti nad 4 250 kilogramů musíte mít zase oprávnění pro skupinu B+E.

Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?

Přitom skupina E sama o sobě není klasickým řidičákem, nýbrž představuje oprávnění k jízdě s vozíky, přívěsy, a dalšími přípojnými vozidly. Se skupinou B78 pak můžete řídit až osmimístná vozidla s automatickou převodovkou, s nejvyšší hmotností do 3 500 kg.

Mikrobusy - skupina D1

Sem spadají motorová vozidla do délky osmi metrů, s více než devíti, ale méně než 17 místy k sezení. Tedy takové malé autobusy, nebo mikrobusy, i přípojným vozidlem do 750 kg.

Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?

Pokud by byl těžší, je třeba skupina D1+E. K tomu, abyste mohli malý autobus řídit, musíte mít nejprve řidičák B, a být ve věku minimálně 21 let.

Skupina C1

Skupina C1 je vůbec zajímavá. Průkaz na skupinu C1 i C1+E můžete mít od 18 let věku, tedy pokud už máte „béčko.“ Spadají sem vozidla převyšující hmotnost 3,5 tuny, a současně nejsou těžší než 7,5 tuny.

Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?

S maximálně deseti místy k sezení, s přípojným vozidlem do 750 kg. Když bude vyšší, jde o skupinu C1+E - jízdní soupravu do 12 tun.  

Proč ne teď?

Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?

A tak bychom mohli pokračovat. Proto se raději předem, ještě než vyrazíte na cesty, podívejte na to, jaké možnosti vám nabízí vaše vlastní řidičské oprávnění, a jak si jej můžete vhodně rozšířit. Teď o prázdninách může být zrovna ten správný čas.

Zdroj: Bezpečné cesty

Foto: ilustrační

04.08.2021
autor: Ivan Mašek
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Řidičské průkazy. Kolik jich vlastně máme?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1631x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Lamborghini Huracan končí výrobu

Automobilka Lamborghini se loučí s modelem Huracán a vyrábí limitovanou edici tohoto vozu.
Celý článek

Bridgestone žaluje Apollo Vredestein

Společnost Bridgestone podala žalobu na indicko-nizozemský Apollo Vredestein kvůli značce pneu Pinza.
Celý článek

Novinka na trhu: Nordman Solstice 4

Nokian přišel s řadou Nordman už v roce 2004, nicméně vloni ji znovu oživil jako svou nezávislou značku.
Celý článek

Vítěz testů: PremiumContact 7

Nadprůměrné výkony na suché i mokré vozovce, jistá a bezpečná jízda. Skvělá vizitka novinky od Continentalu.
Celý článek
Zpět na výpis