Nahoru
Dolu
KontaktyB2BAutoMotoČtyřkolkaServisBlog
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Moto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
165x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Spojka a spojková kapalina

Pokud u vašeho motocyklu prokluzuje hydraulicky ovládaná spojka, a jen stěží řadíte rychlosti i neutrál, pochopitelně to znamená, že s ní není něco v pořádku. Ale co?

Hydraulické kapaliny

Pomineme-li ovládání přítlačného talíře spojky lankem a bowdenem, přestavuje hydraulika hned druhý nejběžnější způsob. A když při kontrole nenajdete problém v jejím seřízení, v opotřebovaných lamelách, ani jinde, může za vším být nízký stav brzdové kapaliny.

Nový článek

Obecně jde o hydraulickou kapalinu používanou jak v brzdových, tak i ve spojkových systémech nejen automobilů a motocyklů, ale i jízdních kol. Takže všeobecně zažitý název „brzdová kapalina,“ je v tomto případě přinejmenším zavádějící. Ale budiž.

Pozor na netěsnosti

Problémy u motocyklových spojek často přicházejí právě s nízkou hladinou hydraulické kapaliny. A to zejména ve chvíli, kdy ze systémů uniká přes netěsnící válec. V takovém případě nelze dost dobře spojku vymáčknout, a motor částečně zabírá i při páčce stlačené až na doraz. Její doplnění, nebo rovnou výměna za novou, je proto nezbytná.

Tři druhy

Brzdová kapalina je zkrátka jednou z hydraulických kapalin nutných pro správnou funkci brzdových a spojkových systémů. Rozlišujeme je podle toho, jsou-li vyráběny na bázi silikonu, minerálních olejů, nebo glykolu - pro běžná vozidla nejpoužívanější.

Nový článekNový článekNový článek

Současně musí splňovat přísné požadavky příslušných standardů, například SAE a ISO. Nebo jsou, podle klasifikace Ministerstva dopravy USA, označované také zkratkou DOT. Brzdové kapaliny jako DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1, mají základ v polyglykolových sloučeninách, DOT 5 zase v silikonu.

Problémům předcházejte

Brzdové, a tedy i spojkové kapaliny, by tak měly vyhovovat - vzhledem k jejich značnému provoznímu zatížení - i vysokým nárokům, především co se stabilní viskozity a vysokého bodu varu týče.

Nový článekNový článek

Jak časem stárnou, dochází u nich k poklesu bodu varu, způsobeným vyšším obsahem vody i nejrůznějšími nečistotami. Odborníci proto doporučují vyměňovat brzdovou kapalinu v intervalu od jednoho do tří let.

Protřepat, nemíchat!

Nový článek

Ovšem při její výměně nebo doplňování důsledně dbejte na doporučení výrobců. A hlavně - nikdy nemíchejte různé kapaliny navzájem. Když už k tomu přece jenom dojde, tak by měly mít aspoň stejnou třídu.

Foto: Jan Říha, Megamax24

21.07.2020
autor: Ivan Mašek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
165x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Benzin a nafta. Jak se to rýmuje?

Až třicetkrát za měsíc se řidiči na benzince spletou, a natankují do nádrže nesprávné palivo. Jak je to možné?
Celý článek

Když „stěrače nestírají“

Měníte stěrače jednou ročně? A to vám poradil kdo? Ani experti se totiž neshodnou, jak často. Co je správně?
Celý článek

Jak mít tlak v pneumatikách pod kontrolou?

Pokutu jenom kvůli málo nebo hodně nahuštěným pneumatikám nedostanete. Přesto si správný tlak hlídejte!
Celý článek

S jakou výbavou za hranice všedních dnů?

Lékárnička, vesta a trojúhelník. Tři věci v povinné výbavě. U nás víc netřeba. Jinde to ale nestačí. Proč asi?
Celý článek
Zpět na výpis