Nahoru
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Moto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
342x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Spojka a spojková kapalina

Pokud u vašeho motocyklu prokluzuje hydraulicky ovládaná spojka, a jen stěží řadíte rychlosti i neutrál, pochopitelně to znamená, že s ní není něco v pořádku. Ale co?

Hydraulické kapaliny

Pomineme-li ovládání přítlačného talíře spojky lankem a bowdenem, přestavuje hydraulika hned druhý nejběžnější způsob. A když při kontrole nenajdete problém v jejím seřízení, v opotřebovaných lamelách, ani jinde, může za vším být nízký stav brzdové kapaliny.

Nový článek

Obecně jde o hydraulickou kapalinu používanou jak v brzdových, tak i ve spojkových systémech nejen automobilů a motocyklů, ale i jízdních kol. Takže všeobecně zažitý název „brzdová kapalina,“ je v tomto případě přinejmenším zavádějící. Ale budiž.

Pozor na netěsnosti

Problémy u motocyklových spojek často přicházejí právě s nízkou hladinou hydraulické kapaliny. A to zejména ve chvíli, kdy ze systémů uniká přes netěsnící válec. V takovém případě nelze dost dobře spojku vymáčknout, a motor částečně zabírá i při páčce stlačené až na doraz. Její doplnění, nebo rovnou výměna za novou, je proto nezbytná.

Tři druhy

Brzdová kapalina je zkrátka jednou z hydraulických kapalin nutných pro správnou funkci brzdových a spojkových systémů. Rozlišujeme je podle toho, jsou-li vyráběny na bázi silikonu, minerálních olejů, nebo glykolu - pro běžná vozidla nejpoužívanější.

Nový článekNový článekNový článek

Současně musí splňovat přísné požadavky příslušných standardů, například SAE a ISO. Nebo jsou, podle klasifikace Ministerstva dopravy USA, označované také zkratkou DOT. Brzdové kapaliny jako DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1, mají základ v polyglykolových sloučeninách, DOT 5 zase v silikonu.

Problémům předcházejte

Brzdové, a tedy i spojkové kapaliny, by tak měly vyhovovat - vzhledem k jejich značnému provoznímu zatížení - i vysokým nárokům, především co se stabilní viskozity a vysokého bodu varu týče.

Nový článekNový článek

Jak časem stárnou, dochází u nich k poklesu bodu varu, způsobeným vyšším obsahem vody i nejrůznějšími nečistotami. Odborníci proto doporučují vyměňovat brzdovou kapalinu v intervalu od jednoho do tří let.

Protřepat, nemíchat!

Nový článek

Ovšem při její výměně nebo doplňování důsledně dbejte na doporučení výrobců. A hlavně - nikdy nemíchejte různé kapaliny navzájem. Když už k tomu přece jenom dojde, tak by měly mít aspoň stejnou třídu.

Foto: Jan Říha, Megamax24

21.07.2020
autor: Ivan Mašek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Nový článek
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
342x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Nové zimní pneu Hankook

S těžkým kalibrem na konkurenci. To jsou zbrusu nové "zimáky" Winter i*cept evo 3 a Winter i*cept evo 3 X.
Celý článek

Patníky modré, bílé i červené

Modré patníky. Měly by řidiče varovat před častou námrazou na vozovce. Ale co červené? Kde se tu vzaly?
Celý článek

Zimní pneu a jízda Evropou

Jaké jsou předpisy pro zimní výbavu osobních, ale i nákladních vozidel a autobusů v evropských zemích?
Celý článek

Jak „zatočit“ se zamlženými skly?

Hrůza - zamlžená okna! Dokážou každou jízdu pořádně otrávit. Dřív, než vůbec začne! Co na ně asi platí?
Celý článek
Zpět na výpis